Basfakta

MOTOR:
4-cyl längsmonterad radmotor med
1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbodiesel. Volym
1 905 cm3. Effekt 63 hk (46 kW) vid 4 300 r/min. Vridmoment 121 Nm vid 2 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING:
Bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda med hög- och lågläge. Inkopplingsbar fyrhjulsdrift.

FJÄDRING/HJULSTÄLL:
Stel axel fram och bak. Bladfjädrar.

STYRNING:
Snäckväxel, servo. Vändcirkel 12 m.

BROMSAR:
Skivor fram, trummor bak.

HJUL/DÄCK:
Fälg 5,5 tum,
däck 205/70 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg):
Axelavstånd 238, l/b/h 404/153/168, spårvidd f/b 130/131. Flaklängd/
bredd 132/126. Tjänstevikt cirka 1 210. Maxlast 320 Släpvagnsvikt 1 100.
Tank 40 liter.

PRESTANDA
(fabriksuppgift):
Toppfart 130 km/h. Uppgifter om acceleration och bränsleförbrukning saknas.

Lille skutt

Kul att titta på, rolig att frakta grejer med och genomhemsk att åka i.

HOPP-HOPP! HEJ-HEJ! AJ-AJ! Att tulta runt med Suzukis lilla pick-up har sina sidor. De första kilometerna är man till exempel glad som ett barn över att en så käck liten figur hittat till Sverige.
De följande tusentals milen tills bilen är färdig för skroten är inte alls lika roliga. I grunden är Pick-Up en utveckling av gamla Suzuki Samuraj. Men anpassningen till lastbil har gjort en redan obekväm bil närmast outhärdlig.
Bilen är struttig och stenhård och stolarna gör inte mycket för att mildra. Kupén är mycket trång, inte ens jag som bara är en tvärhand hög sitter bra. Instrumentpanelen tränger sig på och vetskapen att ratten saknar krockkudde gör inte resan roligare.
Vårt provexemplar var alldeles färskt, förhoppningsvis blir motorn något vänare och växellådan 800 procent mer lättarbetad när bilen är inkörd.
Suzukis importör ser Pick-Up som ett bekvämt, hyttförsett alternativ till fyrhjuliga motorcyklar som används vid till exempel skogsbruk. Priset, 89 000 kronor plus moms, är i det sammanhanget inget att haka upp sig på. Suzukis små fyrhjulsdrivare är bevisat mycket duktiga på att ta sig fram i oländig terräng.
Själv vill jag ha en Pick-Up bara för att den ser så kul ut. Jag har alltid drömt om en bil med reling runt flaket. Hej-hej!