Basfakta

(automatlåda inom parentes)
MOTOR
Längsmonterad 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,0. Borrning/slag 81,5/95,8 mm, volym 1 999 cm3. Max effekt 129 hk (95 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 3 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift genom viskokoppling. 5-växlad låda alternativt 4-stegad automat. Fördelningsväxellåda med lågväxel. Differentialbroms på bakaxeln.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak stel axel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,4 m.

BROMSAR
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.
Fälgbredd 6 tum. Däck 215/55 R16.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 404, bredd 170, höjd 170, spårvidd fram/bak 144/145. Tjänstevikt 1 465 (1 485), max last 425 (405), släpvikt 1 500. Tanken rymmer 53 liter.

PRESTANDA
Toppfart 170 (165) km/h. Acc 0-100 km/h 10,8 (12,2) s. Förbrukning blandad körning 0,95 (0,99) l/mil.

Kusin Piggelin

Minsta medlemmen i familjen Pajero får fem dörrar och en trevlig men törstig motor.

Registreringarna av Sports Utility Vehicles ökar samtidigt som formatet på bilarna minskar. Alla har inte behov av att brumma omkring i V8:or utan uppskattar bränsleekonomin hos en lagom stor fyrcylindring motor.

I Sverige är Honda CR-V marknadsledare i den här klassen, men det finns en rad utmanare. Toyota RAV4, Suzuki Vitara, Land Rover Freelander för att nämna några - och så Mitsubishi Pajero Pinin.
Namnet Pinin antyder dels att vagnen är mindre än "urpajeron", dels att den är tillverkad hos Pininfarina i en ny fabrik utanför Turin. En tredörrarsversion med kort hjulbas och 1,8-liters motor kom i fjol, nu är det dags för femdörrarsmodellen med tvålitersmotor. Den kommer till Sverige i februari-mars och kommer att kosta runt 210 000 kronor inklusive luftkonditionering och lättmetallhjul.

Motorn har direktinsprutning. Utmärkande för den här typen av högkomprimerade motorer anses vara fördelar både när det gäller bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Men det har visat sig i bland annat Teknikens Världs tester att fördelarna huvudsakligen finns i ett smalt register och att motorerna under belastning både drar relativt mycket bensin och släpper ut mycket föroreningar. Testlaget återkommer till Mitsubishi Pinin.

Den bil jag provade drog 1,3 liter per mil när jag körde upp till ett alppass och ungefär hälften när jag körde ner på andra sidan, för det mesta med motorbroms. Ingendera siffran imponerar speciellt. Däremot går motorn tyst och trevligt.

Växellådan är femväxlad och bereder inga problem, men det finns automatlåda som alternativ. Det är tillverkarens uttalade mening att Pinin skall användas just i städer och där är automatlådan ett plus.
På terrängbana föredrar åtminstone jag manuell växling. Med fyrhjulsdrivning, lågväxel och kraftfördelningen låst 50/50 är Pinin beredd att tackla de flesta hinder. Men då krävs det att bilen har differentialbroms även på bakaxeln. "Min" bil blev flera gånger hängande i en brant backe där högerspåret var stenigt och vänsterspåret fuktigt; det visade sig att vagnen hade tyska specifikationer utan bakre diffbroms i standardutförandet. Något att tänka på för den som köper Pinin i utlandet, i Sverige är diffbroms standard.

I torrt väder körs Pinin lämpligen med enbart bakhjulsdrift på vanlig asfaltväg, men den tyskspecificerade bilen hade redan under dessa enkla förhållanden svårt att klara hårnålskurvorna på alpvägar utan enerverande hjulspinn. En bil med diffbroms hade inga problem.

Fyrhjulsdrivning på högväxel är det givna alternativet i regn eller på snö, men det går märkbart tyngre så snart fyrhjulsdriften kopplas in (vilket kan ske i farter upp till 100 km/h). I detta läge går upp till 80 procent av drivkraften till bakhjulen, med spärrad kraftfördelning blir fördelningen 50/50. Pinin har till skillnad från stora Pajero ingen mellandifferential, låsningen sker genom att viskokopplingen kopplas förbi mekaniskt.

Pinin är lättkörd med snäv vändradie och ganska behaglig fjädring med tanke på att bilen har stel bakaxel (antikt men uppskattat av experter på terrängkörning). Komfortmässigt ligger den inte så långt efter en vanlig bil och både standard- och säkerhetsutrustningen är relativt god, bland annat finns sidokrockkuddar. Pinin är registrerad för fyra personer.

Listan över tillvalsutrustning omfattar bland annat navigationssystem för cirka 20 000 kronor samt ett läder- och träpaket med Nardi-ratt för 15 000. Lite italienska godbitar måste ju finnas med när det är Pininfarina som svarar för utstyrseln.