Seat Cordoba Vario 1,4 16V Stella

Nygammal

Seat Cordoba Vario både känns och är gammal. Bottenplattan, som delas med VW Polo, uppvisar brister när den jämförs med Fabians. Harmonin i uppträdandet som Skodan har saknas till viss del i Seat Cordoba.

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,5 mm, volym 1391 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 3300 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 32 km/h.

STYRNING
Kuggstång med servo. 3 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/70 R 13.

BROMSAR
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring fram och bak, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre länkarmar. Bak fjäderben, torsionsaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Längd 416, bredd 164, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/139. Tjänstevikt 1144, maxlast 302.Takvikt 75. Testvikt 1208. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Högt kvalitetsintryck. Rejäla materialval.
Smalt kupéutrymme.

Köregenskaper
Tar upp små stötar mycket bra.
För mjuk fjädring bak.

Motor/kraftöverföring
Bra bottendrag och mellanregister i motorn.
Tappar ork på toppen, växellådan aningen kärv att
manövrera.

Utrustning
ABS-bromsar är standard.
Väl påver i standardutförande, krockkudde enbart
på förarplatsen.

Ekonomi
Billig i inköp, billig att driva.
Dåliga garantier, sämre andrahandsvärde än övriga.

Säkerhet
Tre stjärnor Cordoba Vario är otestad, men Ibiza som bygger på samma platta har testats av Euro NCAP. Resultatet blev mediokert.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:
79 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
3 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION:
(0-100 km/h): 12,6
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:
ej mätt
FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,68 l/mil

Toyota Yaris Verso 1,3 Linea Luna

Höghuset

Toyota hittade verkligen rätt designmässigt med Yaris Verso. Men hur gick det sedan? Visserligen erbjuder Toyota sedan länge mycket god verkstadsstatistik, men Yaris Verso känns inte riktigt välbyggd. Skitig motor har den också.

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/73 mm, volym 1299 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 124 Nm vid 4400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 31,5 km/h.

STYRNING
Kuggstång med servo. 3,25 rattvarv, vändcirkel 10,2 meter.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R 14.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak torsionsaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Längd 386, bredd 169, höjd 168, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt 1150, maxlast 350. Takvikt 75. Testvikt 1187. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Verso erbjuder störst och smartast disponeringsmöjligheter av utrymmet.
Bilen upplevs inte lika solid som Seat eller Skoda. Vissa materialval känns klart undermåliga. Dålig körställning för korta.

Köregenskaper
Känns rapp i sitt uppträdande, kommunicerar bra med föraren.
Lite burkigt intryck, förmedlar vidare de flesta ojämnheterna från vägen till föraren. Vindkänslig.

Motor/kraftöverföring
Flexibel motor som trivs när den blir varvad.
Dåligt att motorn är så pass smutsig. Miljöindex 109 är dessutom långt sämre än Yaris 1,0 (miljöindex 66).

Utrustning
Bra standardutrustning med bland annat färddatoroch hög säkerhetsnivå.
Skulle behöva bättre justermån på stolarna.

Ekonomi
Toyotas goda servicestatistik borde ge låga ägandekostnader. Bra med tre års nybilsgaranti.
Dyr i inköp.

Säkerhet
Fyra stjärnor Yaris Verso har inte testats av Euro NCAP. Vanliga Yaris klarade sig mycket bra, både vid front- och sidokollision.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:
109 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
3 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION:
(0-100 km/h): 12,9
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:
ej mätt
FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,71 l/mil


Skoda Fabia Combi 1,4 16V Comfort

Förväntningshållaren

Både Fabia och Fabia kombi är bra bilar i nästan alla avseenden. Sommar som vinter. Och med den nya 101-hästarsmotorn blir egenskaperna lika trevliga som bruksvänliga. Men taklinjen stjäl en hel del lastutrymme.

Basfakta

MOTOR
Tvärställd 4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,5 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 101 hk (74 kW) vid 6000 r/min.
Max vridmoment 126 Nm vid 4400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 30,5 km/h.

STYRNING
Kuggstång med servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/60 R 14.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangellänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Längd 422, bredd 165, höjd 145, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt 1250, maxlast 425.Takvikt 75. Testvikt 1275. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Mycket hög kvalitetskänsla. Fina stolar.
Sluttande taklinje stjäl mycket kombiutrymme..

Köregenskaper
Mycket vägsäker både på sommar- och vinterväg.
Stadigt satt chassi.
Fortfarande aningen seg styrning.

Motor/kraftöverföring
Mycket trevlig motor med bra ork på alla varvtal, lättskött och härlig växellåda.
Motorn ger ifrån sig höga avgasutsläpp när den belastas.

Utrustning
Hög utrustningsniva, särskilt på säkerhetssidan.
Dåligt att handtag för öppning av bakluckan utifrån saknas.

Ekonomi
Mycket bil för pengarna, bra andrahandsvärde.
Bara ett års nybilsgaranti.

Säkerhet
Fyra stjärnor Fabia i halvkombiutförande har klarat sig bra vid Euro NCAP:s tester, fick fyra av fem stjärnor vid förra höstens test.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:
92 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
5 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION:
(0-100 km/h): 11,4
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:
ej mätt
FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,75 l/mil