Basfakta

Teknik
V6, 2 498 cm3. Effekt 161 hk (118 kW) vid 5 750 r/min, vridmoment 218 vid 4 500 r/min. Framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda. Skivbromsar, ABS.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 468, bredd 174, höjd 150.
Tjänstevikt ca
1 470, maxlast 420, släpvagnsvikt 1 500.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h.
0-100 km/h 10,4 s.

Bränsleförbrukning*
Bl. körn. 1,02 l/mil.

*tillverkaruppgift

Måttlig must i Machobishi

I Mitsubishis Galantprogram finns en modell som heter VR4. Kraftkällan är en V6-motor med dubbla turbo och 280 hk, en pigg krabat. Dessvärre kommer inte VR4 hit utan säljs bara på den japanska marknaden. I stället får vi hålla till godo med den vanliga V6-motorn på 2,5 liter och 161 hk.

Men delar av spoilerpaketet från VR4 hittade i alla fall hit. Tillsammans med ytterligare några trendiga attribut skapades Galant Avance. Fronten har fått uppkäftigare utseende tack vare djup spoiler, rejäla dimljus och stora luftintag. Nackdelen är att fronten blivit så låg att spoilern ibland slår i marken, exempelvis när höga farthinder åks över alltför snabbt.

Avance har även 17-tums aluminiumhjul och lågprofildäck samt sidokjolar och takspoiler (på sedanmodellen en vinge på bagageluckan). Fälgarna och däcken gör gången stötigare vid lägre hastighet, men ute på landsvägen märks det knappt.

Det här är ingen rödljusraket. V6-motorn känns för liten i en bil som väger 1 470 kg. Automatlådan fungerar däremot tillfredsställande, med fyra steg som även kan växlas manuellt. Funktionen är bättre än många andra märkens liknande alternativ och växlingarna sker ovanligt kvickt.

Inuti har fuskträpanelerna rensats bort till förmån för gråmetalliclackerade ytor. Ratten är klädd i skinn och stolsklädseln är speciell, en kombination av svarta och blå ytor, men interiören känns ändå ålderdomlig. Ungefär som resten av bilen, vars funktion ingalunda lever upp till det tuffa utseendet.
Avance tas in i 250 exemplar, varav 150 kombi och 100 sedan. Två färger finns: svart som på provkörningsbilen och en nyans i blåsilver.