Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande
kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 7 400 r/min. Max vridmoment 196 Nm vid 5 900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak dubbla triangellänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Bromsar
Skivor, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Styrning
Kuggstång med elektriskt styrd servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel
11,4 m.

Hjul/däck
Fälgbredd 7 tum. Däck 205/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 414, bredd 170, höjd 143, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt ca
1 280. Max last ca 325. Tanken rymmer 50
liter.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s. Toppfart 235 km/h.

Bränsleförbrukning*
Landsväg 0,7, stad 1,23, blandad körning 0,89 l/mil.

* Tillverkarens uppgift

Tusen kronor per hästkraft

När det gäller prestanda för priset är Honda Civic Type-R svårslagen.

Outgrundliga är Hondas strategier. I stället för att som förr konkurrera med högteknologi främst riktad mot den europeiska marknaden framstår denna tillverkare nu nästan som ett amerikanskt märke med tämligen otydlig modellpolitik.

Men ibland blixtrar det till. Någonstans finns entusiaster som håller de sportiga traditionerna högt. Bland kompromisslösningar avsedda att tillfredsställa alla smaker avtecknar sig en och annan profil med verklig skärpa.

En sådan är Honda Civic Type-R. En GTI-modell avsedd att köra musten ur konkurrenterna, vilket är precis vad den kommer att göra.

Siffror som talar: en rymlig tredörrars halvkombi med spjutspetsteknik i motorrummet, 200 hästkrafter och toppfart på 235 km/h för 199 900 kr. Vad jag kan erinra mig är det i den här kategorin bara Peugeot 206 GTI som kan erbjuda en hästkraft per tusenlapp. Hundra hästar per liter cylindervolym är en annan eggande siffra som bara erbjuds av dyra statusbilar som någon enstaka Porsche och BMW M3.

Maskinen på två liter är en nykonstruktion med Hondas senaste motorteknik, kallad i-VTEC. Det innebär en utveckling av ventilstyrningssystemet VTEC, som i rätt många år gett Hondas sportiga modeller (som Accord Type-R och S 2000) ett turboliknande effekttillskott på höga varv och dessutom mycket hedrande emissionsvärden.

I denna motor finns dels en funktion som styr ventilernas tider och hur mycket de öppnas, dels en variabel tidskontroll (VTC) som gör det möjligt att via kamaxeln tidigare- eller senarelägga insugsventilernas öppning. Det låter komplicerat och är det också. Resultatet blir enligt Honda ytterligare förbättrad cylinderfyllning och effektivare förbränning.

Om vi bortser från den rent ursinniga accelerationen när föraren trycker gasen i botten och njutningsfyllt matar i den ena växeln efter den andra, inalles sex stycken, så är skillnaden jämfört med tidigare VTEC-motorer förbättrad flexibilitet.

I dessa spalter har många gånger klagats på att Hondas sportiga motorer visserligen har enorm framåtanda på riktigt höga varv, men att de känns desto mer kraftlösa under 5 000 - 6 000 r/min.
Civic Type-R har kvar temperamentet och varvar glatt till 8 000 r/min och har det bästa vridmomentet (196 Nm) vid 5 900 r/min. Nyheten är en flackare momentkurva som ger 180 Nm redan vid 3 000 r/min. I praktiken ger detta betydligt bättre körbarhet och en mer användbar bil.

Växelspaken sitter på Civic inte i golvet utan sticker ut under instrumentpanelen. Växlarna ligger tätt i rent fysisk mening, det räcker med att vricka på handleden för att byta växel, men även med avseende på utväxlingarna. Det här är bilen för krokiga asfaltvägar snarare än för motorväg.

Karossen är förstyvad jämfört med Civics vanliga tredörrarskaross och både fjädrar och stötdämpare är hårdare och kräningshämmarna styvare (fram) respektive grövre (bak). 17-tumshjul och sänkt markfrigång (-15 mm) fullbordar bilden av chassitrimningen.

I mitt tycke går Civic Type-R utsökt på vägen, styr villigt in i kurvorna och lurar inte föraren.
Man känner sig som någon av Hondas racingmatadorer, Gabriele Tarquini till exempel. Men på dålig väg blir man tämligen mörbultad, det blir en tuff resa på alla sätt även om man sitter bra i skålade sportstolar klädda med alcantara.

Type-R har som väl är förstärkta bromsar jämfört med standardmodellen men saknar varje form av antispinn- eller stabilitetssystem. Inte heller i övrigt är bilen direkt lyxig utan rakt på sak: det handlar om prestanda per krona. I den jämförelsen är Type-R i det närmaste oslagbar.