Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78/82 mm, 1 587 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 5750 r/min, max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring (McPherson) med undre triangelstag. Bak torsionsfjädring med halvstel axel och två längsgående stabiliseringsstag, krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,9 meter

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 5,5, däck 195/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 244, längd 403, bredd 166, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt ca 1180, maxlast 383 kg, max släpvikt 1100, tank 50 liter.

Fartresurser
Toppfart 194 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s.

Bränsleförbrukning
Stad 0,87 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,67 l/mil (EU-norm).

Sportiga skåpet

Peugeot 206 SW ska sälja på en sportigare hållning än Skoda Fabia. En lill-kombi med konstiga bakljus och öppningsbar bakruta. Vi kör GTI och XSi.

Peugeot 206 är en riktig braksäljare på den europeiska marknaden. Den tillverkas i sju fabriker på tre kontinenter och har sedan 1998 sålts i över 2,5 miljoner exemplar.
Efter succén med cabrioletmodellen med plåtsufflett kommer nu 206 SW, kombiversionen. En aning sent kan tyckas med tanke på att 206 nu närmar sig medelåldern. Peugeot menar att det inte har funnits kapacitet att plocka fram varianten förrän nu, och man hoppas att kunna kränga iväg 61000 exemplar redan under detta år.
Lillkombisegmentet är långt ifrån det hetaste, konkurrensen inskränker sig i stort sett till bryllingarna Skoda Fabia och Seat Cordoba Vario. För den som lägger fokus på lastkapacitet är Toyota Yaris Verso det enda verkliga alternativet. Seat är på utgång, den bygger på förra generationens bottenplatta, alltså kvarstår i praktiken bara Fabia Combi Classic.
Peugeots grepp är sportighet, med större motorer, riklig utrustning och detaljer som fräsigare stolar och separat öppningsbar bakruta. Även designen ska locka till köp, menar man. Själv tycker jag att 206 SW är utstuderat ful. Problemet är kanske att vanliga 206 har så stark karaktär där den gemensamma och ganska dramatiska fronten inte matchas av kombins vaga profil. För att väga upp det hela har man tillfogat ett par överspända bakljus och en bakruta som ser billigt solfilmstonad ut. Bakstötfångaren tycks vara dithängd som en blomlåda.
Men man kanske vänjer sig och du tycker säkert något annat. I designens namn har man likt Alfa Romeo lagt bakre dörrhandtagen "osynliga" i dörramens svarta fält - stående. Att de inte är det minsta greppvänligt är fakta, inte tyckande.
1,6-motorn drar starkt och glatt iväg. Den sitter i XSi som förväntas bli majoritetssäljaren med ett pris på ca 130000 kronor. Körkänslan är identisk med den vanliga 206. Skön vägkontakt, alert och spänstig gång. Närvarande styrning - men oväntat bullrig. Först uppfattar man vägljudet från bakvagnen som väldämpat, men inser strax att det är ljudet från framhjulen - eller är det transmissionen - som dränker resten. Med öronen och övriga kroppen placerad i baksätet framträder ett tydligt brus från bakvagnen och den grova franska asfalten vi åker på är väldigt lik den svenska.
Fast man sitter bra, med tanke på bilens storlek. Den rakare karossformen medför ett riktigt hyggligt huvudutrymme med en känsla av rymd och ljus.
Baksätet har flyttats en aning bakåt men det är svårt att bedöma effekten av det. Benutrymmet bak är småbilsmässigt, axelavståndet skiljer sig inte från grundmodellens. Nitton extra centimeter har lagts bakom bakaxeln. Totalmåttet har krupit över den magiska gränsen fyra meter med tre centimeter.
Med reservation för att Peugeots mätmetoder skiljer sig från Autographs har Peugeot 19 centimeter mer mellan hjulhuset att erbjuda jämfört med Fabia. Men längden är 18 centimeter till Skodas fördel och om baksätet fälls vinner Fabia med 24 cm. Peugeot har relativt släta sidor i lastutrymmet och inte fullt så sluttande bakparti, vilket är bra från lastsynpunkt. Den öppningsbara bakrutan, hur billig den än må se ut, är också en trevlig vardagsfiness. Under nummerskyltsbelysningen finns två "touch-handtag", ett för respektive funktion. Men även fjärrnyckeln kan användas för att öppna bakrutan.
Tre lastnät, två gummiband längs kanterna och några surröglor förhöjer hanteringen. Nätet kan också sättas fast på själva ryggstödet. Det finns inga fack eller dolda luckor under själva lastytan, bara en lite skruv man vrider på för att sänka ner reservhjulet som sitter i en vagga under bilen. Domkraften ruvar inne i själva hjulet och det är inte utan att lösningen känns ålderdomlig, för när får man enligt Murphys lag punktering? Jo, på den där extra smutsiga grusvägen.
Med stor nyfikenhet närmar jag mig GTI-versionen. Tvålitersmaskinen borde vara en munsbit i lilla 206 SW. Konstigt nog upplevs 1,6:an som trevligare och rivigare. Den stora motorn bjuder inte alls samma nerv, det är långt ifrån något sprittande GTI-känsla. I stället upptäcker man hur det knakar i den billigt utförda plasten och det fräser osnyggt i avgassystemet (?) på högvarv. Fenomenet uppträder även i den mindre maskinen.
Storebror Peugeot 307 har en högre grad av förfining, betydligt närmare VW-koncernens skickliga hantering av inredningsmaterial. Peugeot 206 är uttalat "förra generationen", den känns skräpigare, skarvar och ytor är fulare. Exempelvis är ytan under passagerarkrockkudden eftergivlig och går att trycka in flera centimeter! Åldern märks också i att ratten inte kan justeras i längsled, vilket kommer på efterträdaren.
Påslaget för att köra kombi är ungefär 10000 kronor, en GTI kommer alltså att hamna på ca 150000 kronor. GTI har sidokrockkuddar som standard, liksom fyra elhissar, regnsensor och delvis läderklädd inredning. Låsningsfria bromsar och fjärrstyrt lås är standard på båda versionerna. Det är inte bestämt ännu hur det blir med klimatanläggningen. Vi kan knappt bärga oss innan vi fått svaret.
Ingen diesel är aktuell för Sverige och den nittiohästare som ställs till förfogande under är en oväntat platt historia. Förvånande nog dröjer man med att införa partikelfiltret på bred front och hävdar att det är bättre med en mjuk, långsam omställning över hela linjen.
"Folk frågar ju fortfarande efter den vanliga dieselmotorn", en hållning som klingar falskt, som om man inte själva tror på tekniken. Peugeot försitter därmed en god möjlighet att bli "miljömärket".
206 SW tar lite fler resväskor till ett rimligt påslag i pris. Den känns lite som gårdagens bröd, men är roligare att köra än Fabia och Toyota. Någon ful-snygg-rolig designpryl som vanliga 206 är den inte. Och inte kittlar GTI:n nämnvärt.