Honda CR-V ES

Åter på toppen! (1:a plats i testet)

CR-V kostar lite mer att äga än RAV4, men det får man igen genom bättre utrymmen, vilket vi värderar högre. En bra bil ska inte ha några svackor och det är vad som kännetecknar vinnaren i Teknikens Världs SUV-test! Att biltypen lämnar mycket övrigt att önska för det höga inköpspriset är en annan femma.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 458, bredd 178, höjd 171. Tjänstevikt 1560, maxlast 370, släpvikt 1500 (1200 med automat), taklast 100. Tank 58 liter.

Motor
Tvärställd 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning /slag 86,0/86,0. Volym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift med automatisk inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat.
Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 34,0 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak mjukstel axel med tvärgående länkarmar.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 205/70-15.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
9,9 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
42,3 meter
Förbrukning (blandad körning, tillverkarens uppgift):
0,91 l/mil

Nissan X-Trail 2,0

Överprisad och överlastad (4:e plats i fembilatestet)

Den ekonomiska kalkylen stjälper Nissan X-trail. Kort sammanfattat så är den bara dyrare och inte bättre än konkurrenterna - ingen bra kombination.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 451, bredd 177, höjd 168. Tjänstevikt 1490, maxlast 510, släpvikt 1500, taklast 100. Tank 60 liter.

Motor
Tvärställd 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning /slag 89,0/80,3. Volym 1 998 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 32,12 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak fjäderben samt fyra tvärgående och två längsgående länkar.

Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum. Däck 215/55-16.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
11,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
42,7 meter
Förbrukning (blandad körning, tillverkarens uppgift):
0,93 l/mil

Toyota RAV4 2,0 Widebody

Klassens lörglädje (2:a plats i fembilatestet)

Toyota RAV4 Widebody har vunnit många köpare på sitt utseende, men den behöver inte skämmas för egenskaperna under skalet heller. Tveklöst roligast att köra av testbilarna. Men framförallt uppskattar vi det vuxna uppträdandet och den förhållandevis gedigna känslan. Bättre utrymmen krävs för att RAV4 ska bli bäst i test.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 415, bredd 174, höjd 168. Tjänstevikt 1460, maxlast 370, släpvikt 1500, taklast 100. Tank 66 liter.

Motor
Tvärställd 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar,
4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86,0/86,0. Volym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. fyrstegs automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 34,6 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak delad axel med längs- och tvärlänkar.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 215/70-15.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
10,6 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
43,0 meter
Förbrukning (blandad körning, tillverkarens uppgift):
0,88 l/mil


Mitsubishi Pajero Pinin Comfort

Åldrad utan behag (Femteplats i fembilatestet)

Det känns som en moderniserad sjuttiotalsbil! Den kommentaren sammanfattar Pajero Pinin bra. Den är testets sämsta bil som inte erbjuder några andra kvaliteter än en fungerande fyrhjulsdrift. Köparen har rätt att förvänta sig mer, det låga priset till trots.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 404, bredd 170, höjd 174. Tjänstevikt 1460 , maxlast 380, släpvikt 1500, taklast 100. Tank 53 liter.

Motor
Längsmonterad 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning /slag 81,0/89,0. Volym 1834 cm3. Max effekt 114 hk (84 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, konstant fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 31,37 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak stel axel.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 215/65-16.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
12,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
41,9 meter
Förbrukning (blandad körning, tillverkarens uppgift):
0,93 l/mil

Suzuki Grand Vitara XL7

Japansk jänkare (3:e plats i fembilatestet)

Prislappen är det verkliga dragplåstret för Suzuki Grand Vitara XL7. Men XL7 känns föråldrad, både till utförande och uppträdande. Vi rankar XL 7 som trea i gänget, men steget upp till tvåan är långt eftersom totalekonomin inte blir så bra som priset indikerar.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 280, längd 469, bredd 178, höjd 174. Tjänstevikt 1710, maxlast 550, släpvikt 1850 (med B-körkort 1240), taklast 100. Tank 66 liter.

Motor
Längsmonterad 6-cylindrig V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning /slag 88,0/75,0. Volym 2736 cm3. Max effekt 173 hk (127 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 231 Nm vid 3300 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift med inklopplingsbar 4-hjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. fyrstegs automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 36,6 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Separat ram. Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak stel axel upphängd med fem länkar.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum. Däck 235/60-16.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
9,8 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
45,8 meter
Förbrukning (blandad körning, tillverkarens uppgift):
1,08 l/mil