Basfakta

Volvo S60 R, V70 R

Motor
Tvärställd 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per
cylinder. Turbo med dubbla laddluftkylare. Kompression 8,5. Borrning/slag 83/93,3 mm, volym 2521 cm3. Max effekt 300 hk (220,6 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1950-5250 r/min (automatlåda: 350 Nm vid 1850-6000 r/min).

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift med elektrohydrauliskt styrd fyrhjulsdrift, Haldexkoppling. Sexväxlad manuell låda, alternativt femstegad automat (Geartronic). Elektroniskt antispinn- (Tracs) och antisladdsystem (DSTC).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak multilänkaxel. Aktivt stötdämparsystem Four-C.

Styrning
Kuggstång, hastighetsberoende servo kallad Servotronic. Antal rattvarv 2,5. Vändcirkel 13/13,2 m
.
Bromsar
Ventilerade skivor 330 mm och Brembo fyrkolvsok runt om. Låsningsfritt system, EBA panikbromsassistans, EBD bromskraftfördelning.

Hjul/däck
Fälgbredd 8 tum. Däck 235/45-17 eller 235/40-18. Reservhjul 115/85-18.

Mått & vikt
Axelavstånd 272/276, längd 461/471, bredd 180, höjd uppg. saknas, spårvidd fram/bak 156/154, tjänstevikt ca 1670. Uppgift om maxlast, taklast och släpvikt saknas. Tank uppg. saknas.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 5,7/5,9 (automat 7,5/7,7) s.

Bränsleförbrukning
Fabriksuppgifter saknas.

*enligt tillverkaren

Lådbilsracing

Aldrig har pulsen slagit snabbare i en Volvo, men med ett pris på 475 000 kr kommer S60 R och V70 R att förbli våta drömmar

Volvo började jobba på R-versionerna av S60 och V70 redan 1999 och det förklarar en hel del. Att lansera två modeller som går helt i racingens tecken bara två veckor efter att man offentliggjort sitt uttåg ur ETCC och STCC kan annars tyckas vara lite... snett. Eller som Olle Axelsson, pr-chef för Volvo Car Company, kort och koncist sammanfattade situationen under presskonferensen:
- Unfortunate timing.

Fritt översatt: taskig tajming.

Racing eller inte, S60 R och V70 R är helt klart det sportigaste och mest avancerade som Volvo någonsin presterat. De båda modellerna har snarlika specifikationer. Skillnaden ligger i att V70 är större och att S60 R har lite styvare struktur, lägre tyngdpunkt samt kortare axelavstånd.

Tidigare R-versioner (den första presenterad i Genève 1994, i folkmun kallad T-gul) har visserligen varit motortrimmade och tuffare men den här gången lovar Volvo mer. Med de nya R-bilarna ställs siktet mot BMW:s och Mercedes' "värstingar".

För att kunna utmana på allvar har bilarna utvecklats avsevärt jämfört med T5-modellerna. Detta märks inte minst på det avancerade stötdämparsystemet Four-C som utvecklats tillsammans med Öhlins Racing. R-modellerna har - precis som övriga AWD-modeller numera - fyrhjulsdrift med Haldexkoppling.
Kort sammanfattat så är Four-C ett aktivt system som ställer in hur dämparna ska arbeta under färd. Föraren har tre inställningar att välja på - comfort, sport och advanced sport. Mer om tekniken finns att läsa i en separat ruta.

Skillnaden mellan de olika lägena märks och ganska snart har i alla fall jag fastnat för sportläget. På de små vägarna där första delen av provkörningen äger rum är komfortläget lite för mjukt för aktiv körning och advanced sport lite för stötigt. Sportläget ger hyfsad komfort, så mycket komfort man nu får i en bil skodd med 235/40-18-däck, samtidigt som kurvorna hanteras mycket väl.

Provkörningsbilen, en manuellt växlad V70 R, flyter genom böjarna och för ett tag glömmer jag bort att bilen både är stor och väger runt 1700 kg. Några exakta tjänsteviktsiffror har inte Volvo presenterat ännu.
Säkerligen hjälper Four-C till en hel del men eftersom det arbetar med ett sådant tempo, uppdateringstakten är 500 gånger per sekund, märks inte ingreppen.

Volvo menar att R-modellerna även ska lämpa sig för bankörning och mycket riktigt får vi känna på hur S60 R upplevs under full belastning. Platsen är hypermoderna testbanan Paul Ricard strax utanför Nice i södra Frankrike.

Med V70 R:s fina vägegenskaper från gårdagen i gott minne är förväntningarna på S60 R minst lika höga och dess-utom ges nu en ypperlig möjlighet att prova hur stötdämpningens advanced sport-läge arbetar.

Men de båda R-modellerna är tämligen stora bilar som dels väger en hel del och dels ska fungera som komfortabla transportmedel. Därför är det inte så förvånande att understyrning framträder vid full belastning, Four-C och AWD-systemet till trots. Visst skulle Volvo kunna ta fram ett ännu styvare och mindre understyrande advanced sport-läge, men det skulle ge betydligt stötigare och stirrigare gång på vanlig väg. Och det är ju ändå där bilarna ska fungera bäst.

Styrningen är betydligt tyngre och rejälare än i övriga S60 och V70-versioner. R-modellerna har en annan utväxling i styrväxeln, nu är det bara 2,5 rattvarv mellan stoppen och servostyrningen är progressiv. Givetvis har även ratten "biffats till", men den känns mest fet och inte riktigt ergonomiskt utformad.
Väl uppe i fart märks det tydligt att Volvo har prioriterat en bättre styrrespons runt nolläget. Förvisso är inte styrningen rakbladsvass, men i vilken bil som väger 1,7 ton är den det?

Bromsarna är av det rejälare slaget, de ventilerade skivorna mäter 330 millimeter i diameter både fram och bak. Bromsoken i aluminium är av fyrkolvstyp, tillverkade av italienska Brembo, och ger bra bromsprestanda som håller för bankörningen. Men exakt hur bra de är får vi återkomma till i ett framtida test. Förutom ABS finns även elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.

I och med lanseringen av Volvo XC90 presenterades 2,5-litersversionen av den femcylindriga lättrycksturbon och det är på den som R-motorn är baserad. Exakt vad Volvo har ändrat för att få ut 300 hästkrafter och 400 Newtonmeter finns redogjort för i en separat ruta, men att de har byggt en synnerligen trevlig motor står klart.

Den starka motorn drar bra från under 1500 r/min, förutsatt att man inte ligger på femte eller sjätte växeln. Runt 2000 r/min byggs ett rejält vridmoment upp och strax före 2500 r/min går motorn för fullt.
Och som den går! Det fina med den starka turbomotorn är att man med fördel kan ligga på en högre växel och åka på "vridmomentvågen", även när det ska gå riktigt fort. Vid bankörningen får motorn arbeta över hela registret och då går det riktigt fort.

En manuellt växlad S60 R är Volvos snabbaste hittills, enligt Volvo går accelerationen 0-100 km/h på 5,7 sekunder (två tiondelar snabbare än V70 R). Den sexväxlade lådan är helt ny för Volvo och liksom motorn fungerar den mycket bra. Stegningen är tät liksom känslan i växlingsmekanismen.

För bilar som utrustas med den femstegade Geartronic-lådan blir vridmomentet 50 Nm lägre och samma acceleration tar 1,8 sekunder längre, både för S60 och V70 R. Lådan har för övrigt två inställningsmöjligheter, sport eller komfort, och dessutom går det att växla "manuellt".

Bakom ratten är det inga problem att skilja en R från övriga modeller, men exteriört kan det vara svårare. Volvo har valt att hålla de aerodynamiska attributen så små som möjligt, bakspoilern på S60 R är exempelvis bara en liten "flärp". V70 R har i standardutförande ingen spoiler bak, men det finns en för takmontering som tillval.

Fronterna ser nu tämligen identiska ut, S60-fronten har nämligen gjorts tre centimeter längre för att få plats med den extra laddluftkylaren.

Grillen är lite mindre och lägre placerad, de undre luftintagen har gjorts större. Tidigare R-versioner har haft 17-tumshjul, nu får kunden själv välja mellan 17 och 18 tum - kostnadsfritt.

Lanseringsfärgen Flash Grön metallic står definitivt ut från mängden, vilken även gör kemikaliehyllan komplett: T-gul, T-röd, T-blå och nu T-grön. Preliminärt kommer den giftiga blågröna nyansen att hållas exklusiv för R-modellerna.

Inuti känns allting igen, men materialvalen är lite sobrare än vanligt och de tre knapparna till Four-C som sitter till vänster om varningsblinkern är enkom för R. Inredningspanelerna går alltid i mörkgrått och de snygga mätartavlorna i metallblått med kant av borstad aluminium kontrasterar fint.

Läderklädsel är standard, men det lätt behandlade naturlädret (Atacamautförande) som går i en mellanbrun ton kostar extra. Hur mycket är dock fortfarande oklart. Sportstolarna i R har fått ytterligare skålning, framförallt i nederdelen av ryggstöden samt i framkant av dynan. Körställningen blir mycket bra då justermånen är väl tilltagen, men de elinställbara stolarna (standardutrustning) går extremt långsamt.
Det mesta ingår i S60R och V70R, navigationsutrustning är ett av få tillval. Men är hela klabbet värt i runda slängar 150000 kronor mer än en T5? Svårt att säga, chocken över att en Volvo faktiskt kan kosta 475000 kronor hänger fortfarande kvar. Bränsleförbrukningssiffror finns ännu inte att tillgå, men de hamnar ändå i kölvattnet vad gäller den ekonomiska bedömningen. En bedömning som för övrigt får bero tills vi testar bilen framåt våren. Något exakt datum för introduktion finns inte, men någon gång under veckorna 20-25 ska den lanseras i Sverige.