Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Block och topp i aluminium. Turbo, intercooler, kompression 9,5. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 210 hk (155 kW) vid 5300 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2500-4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. femstegs automatlåda med manuellt växelläge.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak multilänkupphängning.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter, antal rattvarv 3.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och mekanisk bromsassistans.

Hjul/däck
Aluminiumfälg 7 tum, däck 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 464, bredd 176, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1580-1680, maxlast 390 kg.

Fartresurser
Toppfart 230 (aut 225) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,0 s (9,5 s) (tillverkarens uppgifter).

Bränsleförbrukning
Stad 1,27 l/mil, landsväg 0,7 l/mil, blandad körning 0,91 l/mil. (Tillverkarens uppgifter, gäller manuell bil.)

Joddlarbilen

Vår provförare lovsjunger den första Saaben från Österrike.

Just nu går det bra för Saab, totalt har försäljningen ökat med sex procent under årets första fem månader och i Sverige ligger ökningen runt 15 procent. Den viktiga USA-marknaden visar ännu bättre resultat. Ökningen "over there" är imponerande 25 procent, trots att den nya cabrioleten ännu inte introducerats.
Första generationen 900 Cabriolet visades redan 1983 i Frankfurt och började säljas 1986, men då var det en betydligt mer nischbetonad modell som sålde i runt 7000 bilar per år. Jämför med den nyligen nerlagda 9-3 Cabriolet som stod för en fjärdedel av den totala 9-3-försäljningen, vilket motsvarade ungefär 18000 bilar. Cabrioleten har med andra ord blivit en av Saabs hörnpelare, kanske den viktigaste bilen i sortimentet, förväntningarna på den nya modellen är höga.
- Prognosen är att över 20000 bilar ska säljas per år, säger Saabs vd Peter Augustsson.
Basen för introduktionen är Köpenhamn, men större delen av körningen är förlagd till Skåne och Österlen. Vädret är kanonbra liksom vägarna och de omgivande miljöerna, att passera genom ett Skåne där rapsfälten står i full blom och åkrarna är frodigt gröna ger mersmak. Precis som bilen, nya 9-3 Cabriolet är en fullvärdig arvtagare till utgående modellen och samtidigt en tuff utmanare till konkurrenterna BMW 3-serie och Audi A4. Kanske rentav klassens ljus, men det får ett senare test utröna.
Resan med Saab 9-3 Aero Cabriolet börjar tidigt en tisdagsmorgon, närmare bestämt vid femtiden när solen går upp. Försommarmorgonen bjuder på förhållandevis varmt väder så taket fälls omedelbart. Numera räcker det att trycka på knappen så startar elmotorerna fällningen, låsning och upplåsning mot vindruteramen sköts automatiskt. I Vector- och Aeroutförande kan bilarna även utrustas med en fjärrmanövrering som gör att du kan fälla taket med en knapptryckning på nyckeln. Detta ingår i utrustningspaketet Pilot som preliminärt kommer att kosta 15900 kronor.
På 20 sekunder vecklar ställningen ihop sig och suffletten försvinner ner i sin "grop" för att sedan döljas av en täckplatta, manövern kan genomföras i hastigheter upp till 30 km/h. Utrymmet som huserar taket i fällt läge är inte fast monterat utan fälls ihop och försvinner när taket är uppe, på så vis inkräktar det bara på bagageutrymmet med suffletten av.
Så här på morgonkvisten är det skönt att åka med rutorna och vindskyddet uppe, fartvinden hålls ute ur kupén sånär som på det lätta fläktandet kring knoppen samtidigt som klimatanläggningen ger god värme. Första sträckan avverkas i tämligen hög hastighet på motorvägen men vinden blir aldrig något problem. Senare under rutten åker både vindskydd och rutor ner, givetvis med mer vinddrag som resultat, men draget runt nacken blir ändå inte farligt.
Inredningen känns igen från övriga 9-3 men även här finns en rad nyheter. Säkerhetsbältena fram är integrerade i stolarna, en mycket bra lösning som gör att man slipper sträcka sig efter bältet samt att insteget till baksätet blir lättare. Det sistnämnda förenklas ytterligare genom att framstolarna kan skjutas fram rejält när de fälls, ungefär 24 centimeter.
Sittkomforten är god och körställningen blir bra med god justermån åt alla håll och kanter. Även baksätet erbjuder hyfsad komfort med godkänt utrymme för ben och huvud, visst fungerar bilen som fyrsitsig. Bakåtsikten får klart godkänt med taket uppe vilket är ovanligt för biltypen, anledningen är att bakrutan har blivit 25 procent större.
I sin strävan att bygga en "vinterbonad" cabriolet har Saab lagt mycket energi på suffletten och dess ställning för att få bilen så tyst och komfortabel som möjligt. Suffletten är byggd i tre lager varav mittenlagret är ljud- och värmedämpande fleecetyg.
Ställningen har fått en extra båge, sex totalt, och i viktbesparingens tecken är de flesta komponenterna tillverkade av magnesium. Överlag känns konstruktionen solid och mycket riktigt är 9-3 Cabriolet tyst med taket uppe.
Precis som på sedanmodellen lider cabrioleten av ett vinande ljud från backspeglarna, men taket i sig är tyst även i högre farter. Det enda missljudet kom från vänster bakruta som inte riktigt slöt tätt mot suffletten, något som Saab förhoppningsvis hinner bota innan bilarna når marknaden.
Utvecklingsarbetet för nya 9-3 Cabriolet påbörjades samtidigt som riktlinjerna drogs upp för sedanmodellen och givetvis känns de flesta tekniska lösningarna igen. Motorerna är de samma liksom växellådor och hjulställ, istället har den stora arbetsinsatsen lagts på att göra karossen så vridstyv som möjligt.
Enligt Saab är karossen hela tre gånger starkare och mer vridstyv än föregångaren och i pressmaterialet står det: "man måste applicera en kraft på 11500 Nm för att nå en grads deformation".
Under provkörningen är vi tack och lov aldrig i närheten av sådana krafter, men 9-3 Cabriolet imponerar ändå med sin styva grundstomme. Provkörningsbilen, en Aero med 210-hästarsmotor och automatlåda, klarar allt från kurvtagning i hög fart till körning på ojämn grusväg och kraftiga inbromsningar utan att flexa i karossen.
Bilen uppträder i mångt och mycket på samma sätt som 9-3 sedan vilket är ett nog så gott betyg för en cabriolet. För övrigt passar kombinationen stark motor och automatlåda väldigt bra till bilen.
Karosstommen har helt andra förstärkningar än sedanen, just för att B- och C-stolparna saknas.
Runt de åkande har Saab byggt en skyddande bur med extra förstärkningar i både golv, dörrar och vindruteramen. Den sistnämnda ska enligt Saab klara en påfrestning på 3,5 ton, alltså är det en maskerad störtbåge.
Bakom baksätespassagerarna sitter ytterligare förstyvningar och säkerhetsdetaljer. Väggen mellan kupéutrymmet och bagaget består av en sluten torsionsbox som har till uppgift att kompensera för C-stolparnas frånvaro.
I denna box sitter två störtbågar som skjuts upp när bilen känner av att en voltning är i vardande och de fyra bältesförsträckarna ser till att hålla alla passagerare på plats.
Säljstarten sker inte förrän i november för den svenska marknaden, i dagsläget tar man bara emot intresseanmälningar, och första leveranserna lär ske efter årsskiftet. Priserna börjar på 329000 kronor för en 150-hästars 1,8t medan vår gula Aeroprovbil med lite extrautrustning kostar 415500 kronor.
Svettigt värre, men svalka ingår i standardutrustningen.