Första intrycket

Alfas mellanklassare har gjorts större, bekvämare och avsevärt mycket mer välgjord, allt för att bättre kunna matcha klassettan BMW 3-serien. Och Alfa Romeo har lyckats riktigt bra, enda besvikelsen är de fyrcylindriga bensinmotorerna, inte alls så riviga som man kräver av en Alfa.

Basfakta

Pris
Ej fastställt (juli 2005)

Motor
Tvärställd, rak 4. Två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,3. Borrning/slag 86/80 mm, volym 1859 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, motorn fram. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, övre och nedre triangellänkar. Bak multilänk med längs- och tvärlänkar. Aktivt antisladdsystem VDC.

Styrning
Kuggstång, hydraulisk servo. 2,25 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade ) och bak. ABS.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 WR 16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270. Längd 466, bredd 183, höjd 142. Spårvidd f/b 158/156. Tjänstevikt ca 1550. Max släpvikt 1500. Tanken rymmer 70 liter.

Fartresurser*
Toppfart 212 km/h, acceleration 0-100 km/h 9,7 s.

Förbrukning*
Stad 1,22 l/mil, landsväg 0,66 l/mil, blandad körning 0,87 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter


Med blicken mot BMW

Alfas nya mellanklassare är en betydligt bättre bil än föregångaren 156. Större, bekvämare och säkrare. Tillräckligt för att slå klassledaren BMW 3-serie på fingrarna?

Det är nu den där typiska Alfa-lyckan ska sprida sig i kroppen. Jag har passerat sista rondellen på flera mil, morgontrafiken har glesnat, den sydtyska landsvägen ligger öppen och öde. Jag har chansen släppa loss alla villiga hästkrafter, njuta av den rappa responsen, glädjas över hur chassit pratar med mig och berättar vad som händer. Ska bara köra om den här Golfen först. I med trean, gasen i botten!
Böööööö.
Responsen är i princip obefintlig, motorn känns inte bara kraftlös - den saknar fullständigt karaktär också. Nej vänta, vid 4500 r/min hoppar den till lite, nu så - Nähä, det var visst det hela, bara att plåga sig igenom nästa växel också tills en anständig marschfart uppnåtts.
Kanske upplevs inledningen av första provkörningsartikeln om nya Alfa 159 som lite orättvis. Inte för att instegsmotorn på 1,9 liter och (påstådda) 160 hk är roligare än jag antyder, utan för att resten av bilen i många stycken är mycket kompetetent. Men förväntningarna på en fyrcylindrig motor från Alfa ska vara högt ställda, och här förmår italienarna inte leva upp till dem.
Nya Alfa 159 ersätter succén 156, som mellan 1997 och 2005 tillverkats i 680000 exemplar. Nykomlingen är rejält mycket större, den har vuxit 23 cm på längden och åtta på bredden, axelavståndet har ökat med en decimeter. Vikten har ökat med ett par hundra kilo också. Stora ansträngningar har gjorts för att förbättra detaljarbetet och komforten, och det har inte varit förgäves - en Alfa Romeo har aldrig bjudit på en sådan helhetskänsla som nya 159.
De ökade dimensionerna påverkar givetvis körkänslan och jämfört med 156 är 159 mer mogen i uppträdandet, inte så blixtsnabb i reaktionerna, inte riktigt så pockande som föregångaren. Inte så nervös, skulle man också kunna säga. Men väguppträdandet är fortfarande avsevärt snärtigare än Audi A4:s och 159 är absolut inte tråkigare än nya BMW 3-serien.
Karossen är ritad av Giorgietto Giugiaro i samarbete med Alfas egen designavdelning. Även om den påminner en hel del om föregångaren har 159 givits ett helt eget uttryck, mer elegant och sammanhållet. Fronten är det man lägger märke till först, den stickande blicken och det elaka smajlet maskerar skickligt det massiva överhänget. Stora hjul, mjukt utbyggda hjulhus och insvängda trösklar trollar också med proportionerna. 159 är en riktig snygging.
Interiören är skapad helt av Alfa själva, och även här är allt nytt. De två huvudmätarna i silver och svart framför föraren bär en skön prägel av 1960-tal, men det är mycket reflexer i glasen. Mittkonsollen pryds av tre friskluftutsläpp med Audi-känsla och under dem tre kompletteringsinstrument i känd stil.
Alfa ansluter med 159 till trenden med startknapp, för att få igång bilen får man först skjuta in nyckelklumpen i panelen och sedan trycka på den lilla svarta. Som tillval finns nyckellöst system, då behöver du bara ha sändaren i fickan så öppnar sig bilen när du tar i handtaget, och startar när knappen trycks in.
Det är extremt lätt att hitta en bra körposition. Ratten är generöst ställbar i längsled och stolen går att höja och sänka på tyskt vis med hjälp av ett pumphandtag. Dessutom går stolen att vinkla, även detta sker med ett spärrhandtag - supersmart! Stolarna i sig är ganska hårda och i standardversionerna klädda i ett mycket behagligt, sämskskinnsliknande tyg.
I baksätet är det inte så gott om plats som de ökade yttermåtten antyder. Dynan är låg och benutrymmet inte mer än mediokert. In- och utsteg är inte heller något vidare.
Bagageutrymmet är ganska stort, men öppningen begränsar storleken på de prylar som ryms. Fällbart ryggstöd finns som tillval, men för den som vill ha ytterligare flexibilitet kommer Sportwagon-modellen i slutet av 2005.
Första körningen sker i München, Alfa vill lära BMW att veta hut på hemmaplan, och när vi tråcklar oss igenom den täta stadstrafiken uppskattar jag direkt två saker med nya 159:an - de stora ytterbackspeglarna och den trevliga växelöverföringen.
Samtliga manuella lådor är sexstegade och spaken är som sig bör ganska lång, slagen korta och exakta.
Vändradien som var ett sorgligt kapitel på 156, särskilt den GTA jag körde senast, har blivit betydligt snävare. 11,1 meter är fortfarande inte lysande, men bakhjulsdrivna BMW 3-serie är bara marginellt bättre. Styrningen är precis så snabb i vändningarna som man väntar sig av en Alfa, det är bara två och en kvarts varv mellan fulla hjulutslag.
När vi kommit ut på motorvägen och farten stigit slås jag av hur fantastiskt tyst Alfa 159 går på detta i och för sig släta underlag. Väg-, vind- och motorljud är oerhört väl bortsorterade och Alfa påstår att 159 bullrar minst i klassen. Hur bra den är på våra lite grövre belagda vägar återstår att se när 159 kommer till Sverige i höst. Redan under provkörningen kunde konstateras att den bil som var skodd med Pirelli-däck var tystare än den som rullade på Good Year, trots att dimensionen var den samma.
Sex motorer finns att välja mellan, tre bensinare och tre dieslar. Fyra är helt nyutvecklade och samtliga har direktinsprutning av bränslet. De två 1,9-litersdieselarna på 120 respektive 150 hk är kända sedan tidigare och går även att få i Saab 9-3. Den femcylindriga 2,4 JTD är inte heller helt ny men rejält omarbetad. Den ger i sitt senaste utförande 200 hk och 400 Nm.
Minstingen bland bensinarna, 1,9 JTS med 160 hk matchar alltså inte riktigt bilen i övrigt. 2,2 JTS med 185 hk bjuder på betydligt mer Alfa-raspighet och respons. Starkast är den i mellanregistret, någon utpräglad varvglädje upplevs inte.
Intressantast är den helt nya lättmetalls-V6:an på 3,2 liter och 260 hk. Blocket är utvecklat av General Motors och återfinns ibland annat i nya Saab 9-3 Aero. Men från topparna och uppåt tar Alfa Romeo helt och hållet på sig ansvaret. Den har liksom de fyrcylindriga motorerna varibla ventiltider på både insugs- och avgassidan, vilket bidrar starkt till att 90 procent av maximalt vridmoment finns tillgängligt mellan 1800 r/min och 6250 r/min.
V6 3,2 JTS går endast att få med fyrhjulsdrift, Alfa Romeo har bestämt sig för att i framtiden inte släppa ifrån sig någon modell med mer än 200 hästkrafter med endast framhjulsdrift. Slut på rycken i ratten vid acceleration med andra ord. Systemet kallas Q4 och är av samma typ som i Crosswagon Q4, provkörd på sidan 23 i detta nummer. Normalt fördelas 57 procent av kraften till bakhjulen och 43 fram för att ge ett bakhjulsdrivet beteende.
Alfa har knappast utmärkt sig som industrins främsta på passiv säkerhet, men med 159 har de spottat upp sig rejält. Här finns alla de krockkuddar och -gardiner man väntar sig i klassen, dessutom pisksnärtskydd i stolarna fram och bältesvarnare.
Med nya 159 har Alfa Romeo närmat sig de bästa i klassen och kanske på vissa områden till och med passerat dem. Men det är också nödvändigt. I dag säljs 90 procent av alla Alfa i Europa och merparten i Italien. I USA har man provat lyckan i flera omgångar utan att lyckas och det är egentligen bara i Tyskland och England som man uppnår några exportvolymer att tala om. Den nye chefen Karl-Heinz Kalbfell, rekryterad från BMW, talar mycket om att Alfa Romeo måste öppna dörren till nya marknader.
- Det var Alfa Romeo som skapade den sportiga sedanen och en gång dominerade vi klassen, säger han. Det finns inget som säger att det inte kan bli så igen.
Helt klart är att det inte blivit lättare att välja sportsedan, med rätt motor är Alfa 159 en stark nykomling.