Första intrycket

Priset är högt men mycket utrustning är standard, även om några väsentligheter saknas. Motorn är aningen trött, det kompetenta chassit klarar så mycket mer. Diskretare kulörer finns för den som önskar.

Basfakta

Pris
162 900 kronor.

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 80 hk (59 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 132 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell eller 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, kräng-ningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionaxel med separata fjädrar och gastrycksdämpare.

Styrning
Kuggstång med elservo.

Bromsar
Skivor fram och bak. ABS med elektronisk bromskraftsfördelning.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 215/40 ZR 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 393, bredd 167, höjd 154, spårvidd f/b 143/143. Tjänstevikt 1 120, maxlast 450. Tank 45 liter.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,87, landsväg 0,56, blandad körning 0,67 l/mil.

Fartresurser*
Toppfart 166 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,3 s.

*Enligt tillverkaren


Polo utan cross!

Lilla Polo har växt igen. Nu har det adderats några centimeter på höjden tack vare takreling och högre fjädring. Suv-looken är emellertid falsk – CrossPolo gillar inte terrängen.

Nej, Televerket har inte återuppstått och detta är följaktligen inte verkets nya tjänstebil. VW CrossPolo är en sminkad Polo som vill hänga på suv-trenden. Takreling och backspeglar med silverlack, grafitgrå skärmbreddare och tröskellister, främre och bakre stötfångare med detaljer lackade i båda nämnda färger, 17-tums BBS-fälgar samt CrossPolo-dekaler på de bakre dörrarna är de yttre nyheterna.
Kupén följer upp det ärtiga temat med orange tyg på stolar och dörrsidor. Den perforerade skinnratten (med silverfärgade ekrar) har precis som handbromshandtaget och växelspaksdamasken sömmar med orange tråd. Aluminiumpedaler och kromringar runt mätartavlorna är grädde på moset.
Kombinationen takreling, stora fälgar och 15 millimeter högre fjädring gör att CrossPolo står på tå jämfört med övriga Polo-versioner. Styltorna ger inga fördelar vid sidan av vägen, bilen är alltjämnt framhjulsdriven och de breda däcken ger absolut inte extra grepp över stock och sten. Men den höjda markfrigången gör inte heller bilen svajig, CrossPolo svänger in fint i kurvor och har bra grepp. Chassit imponerar stort genom att svälja broskarvar och brunnslock utan att det blir stötigt.
Trots sin ringa storlek skäms CrossPolo inte för sig på motorväg. Med farthållaren (3 300 kronor) på drygt 110 km/h varvar motorn 3 150 r/min. Då är kraftkällan ändå tyst, det som hörs är däcksbuller. Bilen går hur stadigt som helst även i hög fart.
Treblinksfunktion uppskattas och känns fortfarande lyxig i småbilsklassen. Den hårda plasten på instrumentbrädan och dörrsidorna är inte fullt lika premium. Det hade varit okej i en Skoda Fabia, inte i en VW Polo för drygt 160 000 kronor. Att strålkastarspolning och bältesvarnare saknas är lika klent. Sidokrockgardiner (4 400 kronor) och halvautomatisk luftkonditionering (9 400 kronor) ska inte heller kosta extra.
Vid omkörning och uppförslut är 80 hästkrafter i minsta laget. Med ett par resenärer och bagage krävs nedväxling vid uppförsbackar. Vänta till september då en 1,6-litersmotor med 105 hästkrafter tillkommer.