Basfakta

Pris
249 900 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,7/93 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 7 250 r/min, max vridmoment 215 Nm vid 5 550 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift.   6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben. Bak torsionsaxel med förprogrammerad dämpning.

Styrning
Vändcirkel 11 meter.

Bromsar
Brembo skivor, fram ventilerade 312 mm, bak 300 mm.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 215/45 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 399, bredd 177, höjd 148, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 240, maxlast ca -, max släpvikt -. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 215 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,22, landsväg 0,71, blandad körning 0,89 l/mil. Co2 209 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Ny busbil på banan

Klara F1-ambitioner i nya Renault Clio Sport. Men hur bra är det egentligen? Vi kollar hur mycket en ”riktig” diffuser och ”double-axis strut” i framvagnen gör för körglädjen.

För det är ju körglädje det handlar om. Enbart. Ingen kan hitta något praktiskt och förnuftigt skäl att montera 197 hästkrafter i en väldigt liten bil. Och sy en markering på ratten för att man ska veta när framhjulen pekar rakt framåt. Men det är ju så roligt!

Redan vid första anblicken ser man att det här inte är en vanlig Clio. Den ser argare ut. Formen är såklart i stort sett densamma som på Clio III, men luftintagen är större. Kjolarna bredare. Hjulen större. Hela bilen ser snabb ut, helt enkelt. Även inuti ser det snabbt ut, med aluminumpedaler och snygg ratt. Varvräknarens siffror är större ju närmare rödstrecket nålen kommer. Men vårt provexemplar hade inte de extra skålade Recaro-stolar som är tillval, så det blir lite halkigt i sidled. Lägg till de extra kronor det kostar att sitta bra.

Efter att medvetet ha ignorerat att fransoserna tycker att den ska heta Clio Renault Sport startar jag nya Renault Clio Sport – en bil som faktiskt är en centimeter längre än sina snällare syskon. Detta för att upphängningen till de nya främre fjäderbenen ska få plats, en konstruktion som ska eliminera ryck i ratten vid gaspådrag, vilket faktiskt lyckats. Efter första rödljuset är det full gas förstås, och det känns oerhört odramatiskt i ratten. Och redan i den första rondellen noteras att bilen hänger i rejält i kurvorna. Vår alldeles livegne testlagsmedlem och racerförare Edward Sandström tycker dock att styrningen känns lite ”död”. Att lite av körupplevelsen försvinner nånstans mellan hjulen och ratten. Icke desto mindre är styrningen exakt, och att den inte vidareförmedlar känslan av varje passerat gruskorn är något som snabbt förvandlas positivt efter ett antal mil. Källa till den största glädjen är förstås den 197 hästkrafter starka fyrcylindriga motorn som morrar rejält även inne i bilen, att gå igenom de sex växlarna uppåt och nedåt längs en krokig väg är en ren glädje. Brembo-bromsarna får stopp på bilen på ett fantastiskt sätt vid aktiv körning – men blir lite väl nypiga i stadstrafik. Motorljudet som sprider så mycket glädje vid bus sprider lika mycket besvär vid simpla transporter från A till B. I 110 km/h på högsta växeln snurrar motorn på med 3600 varv/min vilken inte är någon direkt gjädjekälla, men det finns kraft för omkörning utan att växla ner. Toppfarten uppges av fabrikanten till 215 km/h, men på mätaren passeras det med råge. Även nära toppfart ligger Clio Sport bra på vägen och känns större än den är.

Att bilen har som ambition att vara rejsig syns överallt, men mest bakifrån, där enligt Renault den ”första riktiga” diffusern kryper upp under bakspoiler. Diffuserns uppgift är att skapa högre marktryck genom att ge fartvinden som passerar under den släta bilen lite extra skjuts uppåt där bilen tar slut. På så sätt bildas ett undertryck som ska suga fast bilen mot marken.

Nödvändigt i F1 och såklart bra om det funkar även på ”vanliga” bilar. Exakt hur bra det är ska vi kontrollera till våren när en lämplig test-motståndare visar sig, kanske nya Mini Cooper S, och kurviga Ring Knutstorp har tinat fram ur snön…