Basfakta

Pris
Från 231 900 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 81/96,9 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 192 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak dubbla triangellänkar.

Styrning
Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 225/65 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 453, bredd 182, höjd 181, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt 2 050, maxlast ca 400, max släpvikt 1 600. Tank 58 liter.

Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,04, landsväg 0,67, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 192 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Problemfylld debut

Honda CR-V har sedan den debuterade 1997 varit en av våra stora favoriter. Nu kommer den i en helt ny version. Lika bra? Nja.., frågetecknen hopade sig.

Det hör till ovanligheterna, faktiskt har det aldrig hänt, att jag inte tar mig i ”mål” vid en provkörning av en ny bil. Men häromsistens spräckte jag sviten vid provkörningen av nya Honda CR-V.
Två kilometer från slutmålet stannar jag med kollegan Marianne Sterner från Vi Bilägare. Dags för lite detaljfotografering.
Vi håller på i cirka tjugo minuter och när vi ska starta bilen igen är den stendöd. Ja, inte riktigt. Innerbelysningen fungerar, navigatorn likaså, men motorn vägrar att starta. Sidorutan som vi just tryckt ner vägrar att gå upp igen.
Startmotorn går runt ett varv, så dör den.
Tidigare under resan har vi retat oss på att bilen utan uppenbar anledning plötslig börjar varna för att AFS (Active Front Lightning System = kurvstrålkastare) har något problem.
Där vi står i utkanten av Barcelona dyker ett italienskt TV-team upp i en annan CR-V och vi fångar deras uppmärksamhet.
De erbjuder oss skjuts tillbaka till hotellet och berättar att deras provkörningsbil också vägrat starta tidigare under dagen!
De kör en diesel, vi en bensinmotor.
Väl tillbaka möts vi av Hondas pr-chef Chris Rust som försöker förklara situationen.
– Ni stod i lätt nedförsbacke med vinklade framhjul, så då låste sig rattlåset och därför kunde ni inte starta. När vårt team kom till bilen och rörde på ratten startade den direkt.
Tjenare!
Vi hade också noterat att indikeringen på instrumenten visade på en ratt. Vi hade redan vridit på ratten fram och tillbaka, utan att något hände.

Chris Rust på Honda påpekar också att bilen sålts i USA och Japan i ett par månader och att något sådant har aldrig inträffat tidigare.
Men, undrar jag, Honda CR-V för USA tillverkas väl i USA, och den japanska versionen i Japan. Europas CR-V tillverkas i Storbritannien. Har ni samma underleverantörer, till exempel vad gäller elektronik,
– Nej, säger Chris Rust.
Jag frågar inget mer.
Honda har ett problem med CR-V som de måste ta tag i innan de börjar leverera bilar.

När fru eller herr Svensson står där med en stendöd CR-V finns ingen pr-armada som rycker ut och hjälper till. Elektronikproblem är något av det värsta man kan råka ut för vad gäller bil, och det kan driva folk till vansinne med otaliga verkstadsbesök utan verkan.
När väl skadan är skedd skyller Chris Rust på att detta är förseriebilar. Men varför sa han inte det innan det var dags för provkörning?
Tjuvstoppet är inte det enda som drabbar Honda CR-V denna dag. I toppversionen finns ett system döpt till CMBS (Collision Mitigation Brake System). Ett smart system som bromsar upp bilen om man närmar sig en bil eller ett föremål och inte bromsar i tid. Vi provade systemet på testbana och vid 60 k/h fungerade det. Bilen bromsade in kraftigt och vi undvek en kollision.
När kollegan Håkan Matson, Dagens Industri, ökade till 100 km/h hände – ingenting. Bilen vare sig bromsade eller förspände säkerhetsbältena som den skulle ha gjort.
Honda CR-V får ingen bra start på livet i svensk media. Bara att hoppas Honda tar problemen på allvar och rättar till dem innan det är försäljningstart i januari 2007.

Modellen går annars mot strömmen och är mindre än föregående modell, både på längden och höjden. Längdmåttet är hela 105 millimeter kortare, men då ska man förstås ha klart för sig att det inte sitter något reservhjul på bakluckan längre. På höjden har den minskat med 30 millimeter, men på bredden är det 35 millimeter plus.
I stort sett kan man säga att nya CR-V är en helt annan bilmodell än den jeepaktiga föregångaren, det här är mer kombi.
Fyrhjulsdriften finns förstås kvar, men att ge sig ut på några vådligare terrängfärder är inte att rekommendera. Markfrigången är måttlig, 18,5 centimeter. Att terräng inte är bilens hemmaplan visar också valet av däck och fälgar. 17 tum är standardutrustning och de rullar på 225/65 däck.
Trots att yttermåtten krympt känns CR-V rymlig invändigt. Baksätet är förstås nedfällbart, men även justerbart i längsled och i ryggstöd. Med fem sittplatser kvar ryns det 565 liter bagage, med nedfällda stolar 955 liter upp till rutkanten.
Mer ska nog heller inte lastas för CR-V saknar möjlighet till lastnät.

I de dyrare versionerna ingår ett flyttbart lastgolv som du kan höja eller sänka beroende på vilken last du har.
På motorsidan kommer CR-V i två versioner. Dieselvarianten är en gammal bekant på 2,2 liter, turbo och 140 hästkrafter. Partikelfilter är standardutrustning.
På bensinsidan har Honda tillverkat en helt ny tvålitersmotor som har exakt samma prestanda som den föregående. 150 hästkrafter och 192 Nm i vridmoment. Skillnaden är att maxeffekten nås något tidigare, vid 6 200 r/min och att maximalt vridmoment kommer något senare, vid 4 200 r/min.
På grund av våra problem hann vi bara med att köra bensinmotorn parad med automatlåda. Det var väl egentligen inget större fel på motorn men den imponerade heller inte på något ätt. Vid full acceleration väsnades det mest.
Sprinten från 0-100 km/h tar 10,2 sekunder. Toppfarten anges till 190 km/h men bara med manuell låda. Med automat klaras 177 km/h.
Bränsleförbrukningen sägs ha minskat och det rätt drastiskt. Den nya bensinmotorn klarar blandad körning på 0,81 liter milen jämfört med den tidigare som ville ha 0,90 liter per mil.
Nya Honda CR-V har en låg tyngdpunkt, 25 millimeter lägre än föregående modell. Det ger den utmärkta vägegenskaper. Redan gamla CR-V hyllades för sina personbilsegenskaper och nu är det änu bättre. Man får helt enkelt inte känslan av att köra ”familjejeep” och känner sig heller inte sitta så långt upp som i många konkurrenter.

Instegspriset för Honda CR-V är 231 900 kronor vilket är 12 000 kronor mer än billigaste CR-V kostar i dag. I grundpriset ingår bland annat låsningsfria bromsar, antisladdsystem, elstyrda sidorutor.
Honda CR-V har alla förutsättningar att fortsätta vara Honda Sveriges bästsäljare. Trettiosex procent av alla försäljning är just CR-V.
Men kunderna förutsätter nog att bilen startar, oavsett om hjulen står lite snett i nedförsbacke eller ej.