Första intrycket

Jag vet att Toyota bygger bland de mest felfria bilarna, men måste man skrävla om guldkvalitet när det i själva verket är enkel plast i hela inredningen? Man blir så besviken.

Basfakta

Pris
Cirka 180 000 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 80,5/78,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 124 hk (91 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 157 Nm vid 5 200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda eller MMT automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre L-formad länkarm, bak torsionsaxel.

Styrning
Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med EBD, BA, VSC och TRC.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 422, bredd 176, höjd 152, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 360, maxlast ca 400, max släpvikt 1 300. Tank 55 liter.

Bränsleförbrukning (EU-norm)
Stad 0,9, blandad 0,71, landsväg 0,59 liter milen, manuell växellåda.

Koloxidutsläpp
166 g/km blandad körning, manuell växellåda.


Guldet blev till plast

Guldkvalitet, påstår Toyota - men den upplevda kvaliteten är extremt plastig och det enda som luktar guld är priset.

Vad kan ersätta Toyota Corolla? Ett modellnamn som hängt med sedan 1966 och som sålts i 32 miljoner exemplar hittills. En institution i bilvärlden.
Efterträdaren och nykomlingen är döpt till Auris, där namnet ska associera till både guld och till andra Toyotamodeller, som Yaris och Avensis. Auris finns med tre- och femdörrarskaross, medan sedanmodellen och Verso-versionen (familjekombin) alltjämt kommer att heta Corolla. Sedanutförandet kommer i augusti.
Enligt Toyota är Auris förfinad så till den milda grad och byggd med så hög kvalitet att det nästan är overkligt, om man får tro pressmaterial och hjärntvättade talesmän. Nej, jag menar inte den svenske representanten som är någorlunda sansad trots Toyota-stämpel i pannan, men däremot hans utländska kollegor. AU är som bekant den kemiska beteckningen för guld och man är inte blygsamma att använda ordet ”guldkvalitet” i sammanhanget.
Karossen bär tydliga spår av det formspråk Toyota gjort till sitt. Auris har uppenbara likheter med Corollan den ersätter. Samtidigt har man med all säkerhet sneglat en hel del på Peugeot 307 som har snarlik profil.

Auris finns med fem motoralternativ. Två bensinmotorer och tre dieslar. På bensinsidan finns 1,4 VVT-i på 97 hästkrafter och 1,6 Dual VVT-i på 124 hästkrafter. En helt ny maskin som Toyota Sverige räknar med ska bli volymmodellen. Den har variabla ventiltider både för insug- och avgaskamaxlarna och vitsen med detta är leverans av högt vridmoment genom ett brett varvtalsregister. Men motorn saknar enligt mitt tycke temperament. Dessutom skulle motorn må bra av en sjätte växel eftersom varvtalet är drygt 3 000 r/min redan i 100 km/h. Dessbättre är isoleringen god och man störs inte nämnvärt av det förhållandevis höga varvtalet.

För dieselintresserade, vilka blir allt fler i Sverige, är Auris väl förberedd. 1,4 D-4D ger 90 hästkrafter och 190 Nm men saknar partikelfilter. Kommer till 2008.
2,0 D-4D har 125 hästkrafter och 300 Nm mellan 1 800-2 400 r/min. En i mitt tycke optimal och lagom motor, och som drar starkt redan från låga 1 200 r/min. Störst och ”sportigast” är D-4D 2,2 liter med 177 hästkrafter och 400 Nm. Modellunikt är en egen mer avancerad bakvagnsupphängning. Både 2,0 och 2,2 har partikelfilter och sexväxlad manuell låda.
Auris är betydligt mer körglad än Corolla. Bättre styrning, bättre hjulupphängningar och betydligt mycket tystare. Man har byggt bort det mesta av den burkighet Corolla lider av. Fram är det McPherson-ben och bak torsionsfjädring. Enkelt utan konstigheter men bättre kalibrerat än Corolla och därmed med ett bättre beteende.
Toyota gör en stor affär av den höga upplevda kvaliteten. Alltså det man ser och det man tar på när man sitter i bilen.
Och visst ser det högteknologiskt ut med orangelysande instrument och den överbryggande mittkonsolen med växelspaken ovanpå. En brygga som för övrigt påstås vara inspirerad av kyrkan Notre Dame i Paris.

Men de silverlackerade plastpanelerna känns extremt tunna och faktum är att hela instrumentpanelen är i hård tunnplast. Sämre känsla än i flertalet både japanska och koreanska konkurrenter. Billigt men snyggt är sammanfattningen. Stolarna är i vilket fall bra med höjdjustering och ratten är justerbar åt båda hållen. Den innehåller för övrigt knappar till radio-cd samt eventuell röststyrning (tillval). Bra hade varit om också färddator- och farthållarknapparna fanns på ratten.

Baksätet är rymligt och ger bra plats för huvud och ben men ryggstödets lutning är inte justerbar och gör att man halvligger. Bagageutrymmet är enligt Toyota klassledande men har hög lasttröskel. Givetvis är ryggstödet del/fällbart men lastytan blir då inte helt plan. Några priser är ännu inte satta men ska bli konkurrenskraftiga, enligt Toyota. Bästsäljaren, Auris 1,6 Dual VVT-i, kommer kosta minst 180 000 kronor – och då undrar åtminstone jag vilka konkurrenterna är.
Audi A3?