Första intrycket

Skoda Fabia växer, bildligt och bokstavligt. Konkurrenterna har redan fått se bakstammen på den när det gäller försäljningsstatistiken och lär inte få det lättare nu.

Basfakta

Pris
Från 113 400 kronor.

Motor
3-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, cylindervolym 1 198 cm3. Max effekt 70 hk (51 kW) vid 5 400 r/min, max vridmoment 112 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare, bak halvstel axel med dubbla längsgående stag.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 5 tum, däck 165/70 R 14.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 399, bredd 164, höjd 150, spårvidd f/b 144/143. Tjänstevikt 1 050, maxlast ca 515, max släpvikt 900. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 163 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,9 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,77, landsväg 0,49, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 = 140 g/km

* Enligt tillverkaren.


Liten blir STOR

Skoda Fabia har gasat förbi konkurrenterna i småbilsklassen när det gäller försäljning. Det med den gamla versionen. Nu kommer en helt ny Fabia som konkurrenterna inte direkt får det lättare att tas med.

Vid en första anblick tycks det som om Skoda Fabia blivit smalare i ansiktet. Det är en synvilla som uppstår tack vare att Fabia fått en liten näsa fram och dessutom blivit högre. Längdmässigt pratar vi om blygsamma 22 millimeter men de märks, och är viktiga för att modellen skall anses som snäll mot fotgängare.
På höjden har Fabia rakat iväg med hela 49 millimeter. Det har inte bara givit ett smalare utseende, framför allt baksätespassagerarna har fått rejält mer takhöjd.
Skoda Fabia har ett modernare utseende men det är nostalgi undertill. Samma chassi som introducerades år 2000 har behållits – varför ändra på något som fungerar väl?
Skoda Fabia har sakta men säkert närmat sig konkurrenterna i småbilsklassen. Slutligen passerades även Peugeot 206/207. Det är framförallt kombiversionen av Fabia som sålt men de som vill ha en ny sådan får vänta till 2008. Parallellt med nya Fabia kommer Fabia 1 med kombibakdel att fortsätta säljas. Förra året såldes cirka 5 500 Fabia och målet är ungefär detsamma i år. Det kommer att fördelas mellan nuvarande Fabia i både femdörrars - och kombiutförande samt Fabia 2 som börjar säljas i slutet av maj.
Sedan Volkswagen tog över Skoda har det hänt saker. Fabia 2 är ett bra exempel på hur det utvecklats sedan dess. Kvalitén har höjts flera snäpp och invändigt luktar det varken båtplast eller känns taffligt, det är närmast VW-klass på känsla och val av material. Om du sedan gillar det yttre är helt upp till dig. Skoda Fabia har i alla fall attraherat svenska bilköpare så till den milda grad att det är den elfte mest sålda bilen i landet för tillfället. En helt okej bil till ett bra pris är ett recept som har attraherat många.
Rimligen bör försäljningssuccén fortsätta, framförallt som Skoda Sverige har valt att låta priset vara oförändrat. Från 113 400 kronor för 1,2-litersmotor på 70 hk. Då ska man dock ha klart för sig att Skoda inte längre tar hem den billigaste Classic-versionen som gick att köpa för 106 000 kronor. Ambiente blir nu instegsmodell och även om inte utrustningen för Fabia 2 är helt identisk med Fabia 1 Ambiente är den jämförbar.
Skoda Fabia kommer därmed ganska väl rustad redan från start: sex krockkuddar/gardiner och antispinn/antisladd. Fjärrstyrt centrallås, elfönsterhissar fram, elbackspeglar, dimljus, höjdjusterbar förarstol är exempel på sådant som ingår.
För att få saker som aluminiumfälgar, musikanläggning, elfönsterhissar bak, farthållare halvautomatisk luftkonditionering får du välja Elegance som kostar 9 900 kronor extra.
Fabia är en kompetent liten familjebil, det har kundkretsen redan bekräftat. Trots att den inte är längst i klassen får konkurrenterna det besvärligt när innerutrymmen jämförs. Skoda Fabia är bäst i klassen när det gäller benutrymme bak (väldigt bra!), takhöjd bak och bagageutrymme (nu 300 liter). Viktiga parametrar när man köper en liten bil som det ska gå att leva uthärdligt med.
Att kunderna köper motorstarka alternativ även om de inte behöver det är inte ovanligt i Sverige. Men vad gäller Skoda Fabia är det tvärtom. Här har en majoritet av köparna valt den lilla trecylindriga 1,2-liters motorn. I delvis nytt utförande ger den nu 70 hästkrafter vilket är sex fler än tidigare. Det är ingen raket, men det var heller inte förväntat. Däremot gör den sitt jobb bra, har ett härligt orrigt ljud och räcker till för de flesta vardagliga behov.
Däckljud och vindbrus kan ibland upplevas som störande, men det skiftade väldigt beroende på vägtyp och även när vi bytte mellan olika bilar.
Fabias uppträdande på väg är det inget att klaga över. Fjädringen är anpassad till vardagskörning men upplevs aldrig som svampig. Styrningen är oklanderlig och gasar du på är bilen lätt överstyrd som sig bör.
Vid ett rödljus är det ingen idé att du kaxar dig. 0-100 km/h tar 14,9 sekunder och toppfarten anges till 163 km/h vilket torde stämma. Under visst knot och med stor möda tar sig Skoda Fabia 1,2 upp till 180 km/h på mätaren men orkar då inte varva ut helt. Den femväxlade manuella lådan gör sitt jobb utan att krångla.
Skoda Fabia i nuvarande generation fick bara fyra stjärnor av Euro NCAP, den nya är ännu inte testad. Men allt annat än full pott är ett misslyckande efter att Skoda Roomster fått fem stjärnor.
Den som till äventyrs vill ha en rappare Fabia har alternativ att välja på.
1,4 ger 86 hk och kostar 120 400 kronor. Med 1,6-litersmotor och 105 hk stiger prislappen till 126 400 kronor. Denna modell, och ingen annan, går att få med sexväxlad automatlåda för 9 000 kronor.
Dieselvänner kan välja mellan 1,4 (80 hk) för 141 100 kronor eller 1,9 TDI med 105 hk och en prislapp på 151 500 kronor.
Skoda är ett av de bilföretag som utvecklats mest positivt på senare år. Det är trots allt inte mer än ett tjugotal år sedan bilnamnet Skoda betraktades som ett dåligt tjeckiskt skämt. Idag är det ett märke att ta på fullaste allvar, se bara på Roomster som vårt testlag valde till årets testbil 2006.
Det blir högintressant att se vad Skoda Fabia går för när det blir aktuellt med ett test mot värsta konkurrenterna. Bilen kommer till Sverige i slutet av maj.

Skoda Fabia har inte testats i EuroNCAP ännu men en rysk journalist gjorde ett eget test under provkörningen. Han klarade sig helskinnad och gav Fabia klart godkänt i krocksäkerhet.