Kriget om SUV-köparna rasar vidare. Nyligen kom Mazda med sin förstfödde, Tribute. Nu är det dags för Nissan att yngla av sig, resultatet heter X-Trail. Och både Volvo och Saab är i full grocess.

Egentligen är det konstigt att Nissan inte byggt en kompakt-SUV tidigare med tanke på deras erfarenhet av terrängfordon som Patrol och Terrano.
Utseende är egentligen aldrig relevant eftersom vi människor har så olika smak. Därför nöjer vi oss med att konstatera att X-Trail i alla fall ser ut som en SUV och att det inte torde vara några problem att identifera bilen när man väl vant sig vid utseendet. Den är i alla fall inte utstuderat utslätad som Mazda Tribute.
X-Trails huvudmotståndare heter Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe och Land Rover Freelander. Vi har låtit RAV4, i egenskap av klassens bästsäljare, vara måttstock.
Toyotan är dock ett nummer mindre. X-Trail mäter 451 cm på längden, Toyota 415 cm. På bredden är det jämnare, Nissan 177 cm, Toyota 174 cm. På höjden är de båda jämbördiga. Det större formatet gör att X-Trail är nästan 100 kg tyngre än RAV4.
I ett annat perspektiv, det ekonomiska, skiljer sig bilarna också åt ordentligt. X-Trail i provutförandet Elegance kostar hela 278 300 kronor. RAV4 Widebody är 40 000 kronor billigare. Slår man sedan upp en annan sida i prislistan finner man Hyundai Santa Fe 2,4 GLS som bara kostar 203 000 kronor.
Förutom att X-Trail är numret större, vilket också märks vad gäller utrymmen invändigt och inte minst i bagageutrymme, finns det några stora skillnader.
X-Trail Elegance har ett väl fungerande antisladd- och antispinnsystem. Fyrhjulsdriftsystemet med inkopplingsbar bakhjulsdrift och spärrbar mittdifferential är mer avancerat än det permanenta systemet i RAV4. X-Trail Elegance har dessutom läderklädsel, avancerad cd-anläggning och ett gigantiskt soltak.
Säkerhetsmässigt ligger också X-Trail steget före med sidokrockkuddar och nackstöd bak även för mittpassageraren.
Den billigare 2,0 Sport för 247 300 kronor har samma krocksäkerhetsutrustning men saknar antisladd- och anti-spinnsystem, läderklädsel, cd och soltak. Det finns även en ytterligare avskalad Comfortversion men den bryr sig inte Nissan om att ta till Sverige. Helt enkelt därför att SUV-köpare är lite prylgalna...
Motormässigt matchar de två varandra väl med sina tvålitersfyror, X-Trail med 140 hk, Toyota 150 hk.
Tio hästkrafter är inte så stor skillnad men Nissans högre vikt ligger bilen i fatet. Att sätta sig bakom ratten och åka i väg innebär något av en chock. Aldrig tidigare har 140 hk känts så klena. Det krävs flitigt användande av dem mekaniskt kärva växellådan för att få fart på ekipaget. Automatlåda går att få för samma pris och känns som ett vettigare alternativ, även om den ytterligare försämrar fartresurserna.
X-Trail ligger tungt på vägen och är en stor bil att manövrera fram. Väg-egenskaperna är dock personbilslika, precis som i RAV4.
RAV4 är inget fartvidunder den heller men den extremt låga utväxlingen gör bilen pigg i stadstrafik. Motorn råmar högt på motorvägen och det blir nästan smärtsamt att åka längre sträckor. Inte blir det bättre av att testbilens förardörr öppnar sig i bakkant i ca 130 km/h.Toyotas manuella låda har exakta och fina växellägen, men det känns lite som att spela ett arkadspel av typen Daytona 500. Det klickar varje gång man lägger i en växel.
Nissans dyrare fyrhjulsdriftsystem känns inte lika dyrt som det är, Toyotas billigare permanenta system fungerar minst lika bra i vardagslag. Det krävs en båtuppdragning eller ett tungt släp för att man ska uppskatta Nissans finesser. Med enkla tryckknappar förvandlar man bilen från antingen framhjulsdriven med hjälp från bakhjulen till permanent fyrhjulsdriven med fast kraftfördelning. Det sistnämda går dock endast i låg fart. Noterbart är att när endast framhjulsdrift är inställd känner bakhjulen av om de främre hjulen slirar för mycket och aktiveras då för att hjälpa till lite grand. Bilen är understyrd i sin karaktär.
Sätter vi en driven förare som Edward Sandström från Volvos STCC-stall bakom ratten behöver man inte fundera om var han har roligast: i Toyota.
Interiörmässigt är bilarna som natt och dag. Nissan har valt att sätta alla mätare mitt på instrumentpanelen. Det ger utrymme för ett extra handskfack bakom ratten. Det är rikligt med plastkrom som enbart ser billigt ut. Över huvud taget har formen fått gå före funktionen - värmesystemets reglage är ett exempel. Liten ratt att ställa in värmen med, fläkten måste aktiveras fullt ut för att kunna justeras ner till lägre varvtal. Och yttertemperaturmätaren, denna viktiga detalj, måste man aktivera genom tryckknapp och sedan har man bara ett par sekunder på sig att fokusera på siffrorna, långt ner på mittkonsolen...
Undanskymda och dolda av ratten sitter också knapparna för justering av backspeglarna och strömbrytaren för strålkastarrengöringen hittar man inte så lätt där långt, långt ner på vänster sida, under instrumentpanelen.
När jag ändå är på det humöret kan nämnas att X-Trails nackskydd inte går att vinkla, ryggstödet justeras i hack vilket känns 1980-tal (gäller även RAV4) och att längre personer klagade över att de inte fick stöd för övre delen av ryggen i de ganska små framstolarna. RAV4 har bekvämare stolar, om än med korta sittdynor.
Toyota RAV4 har kanske en mindre modern framtoning inuti men som helhet fungerar det mesta bättre än i X-Trail. Stora, greppvänliga rattar till värme och ventilation. Tuff treekrad sportratt och djupt liggande instrument.
Nissans bagageutrymme är alltså betydligt större men plastgolvet är halt som sjöis. Utan lastnät åker allt bagage omkring och golvet lär fort bli repigt. Båda bilarna har lastsurrningsöglor.
I RAV4 kan baksätet justeras i längsled och ryggstöden i lutning. Dessutom kan baksätet lyftas ur helt och hållet. I X-Trail är enbart ryggstödet justerbart, men skall man sitta bak i någon av bilarna är det ändå X-Trail som bjuder bättre sittdyna och benutrymme.
Kompakt-SUV:arna upplevs som de mellanklassare de är men kostar som betydligt större och rejälare bilar med normal markfrigång och tvåhjulsdrift. Nissan har tagit i rejält, X-Trail är svindyr. Men RAV4 är inte heller särskilt billig. Det är inte mycket dyrare att bygga en SUV än en standardbil och vem skulle väl lägga upp så här mycket pengar för en fyrhjulsdriven Nissan Almera, vilket X-Trail i grund och botten är.
Visst är det lite tufft att ha en SUV på garageuppfarten, frågan är hur mycket det får kosta innan det blir smärtsamt.