Felen på nya bilar har kontinuerligt minskat under flera år, men nu är det slut på det roliga. Nya bilar får i dag allt fler fel och problem. Samma tendens ses hos alla bilmärken, med några få undantag. Elektronikfel dominerar både bland stora och små fel. Elektronikfelen ligger bakom den stora ökningen av antalet dagar som bilen behöver tillbringa på verkstaden.

I Motormännens undersökning svarade 16 547 nybilsägare efter ett års körning på enkäten. Siffrorna visar att 26 av 100 bilar har råkat ut för större fel som medfört akuta verkstadsbesök. Som jämförelse kan man ta förra årets siffra som var 22 av 100 bilar. De bilar med mindre fel, alltså fel som man kan vänta med att åtgärda till nästa servicetillfälle, har också ökat. Förra året låg siffran för mindre fel på 56 av 100 bilar. I år ligger siffran på 65 av 100 bilar. Antalet dagar på verkstaden har också ökat, från 1,5 dagar per år under förra året till 2,29 dagar i snitt i år. Volvo V50 är den bil som spenderar flest antal dagar på verkstaden – 4,45 – och på en inte helt smickrande andraplats hamnar Volvo S60 med 4,26 dagar.

– Det finns all anledning att vara missnöjd med resultatet. Utvecklingen går åt fel håll. Bilägarna tvingas betala dyrt för sämre kvalitet, säger Terje Eklund, tekniskt ansvarig på Motormännens Riksförbund.

Andra bilar som återfinns i botten av listan över antal verkstadsdagar är Audi A6 och Saab 9-3, både med fler än tre dagar på verkstaden. Siffrorna säger dessutom bara hur många dagar bilarna tillbringat på verkstad/tillfälle. Flera av bilarna har tvingats in till verkstaden fler än en gång.

Flest stora fel har Volvo V50 där vartannat exemplar av modellen haft så stora problem att det krävts akuta verkstadsbesök. Ett felaktigt kablage i vindrutestolpen är ofta grunden till problemen. Luftkonditioneringen har påverkats i vissa bilar, i andra är det startspärren som har tagit stryk.
Bland Volkswagens populära familjebil Passat har 44 av 100 bilar haft stora fel. Bland annat är det halv- och helljus som krånglar eller något problem med bränsle- och tändningssystem. Felaktigheterna på Citroën C5 är kopplade till tändsystem, kylsystem och bromsar. Mercedes har avancerad elektronik i sina bilar och därmed också många fel hos såväl B-klass som E-klass. Ägarna till Audi A6 uppger problem med bränsle- och tändsystem. Startsvårigheter är också vanligt förekommande hos Ford Focus Flexifuel.
Listan på bilarna med många små fel toppas av Mercedes A-klass och Ford Mondeo – oftast handlar det om olika typer av elektronikfel.

I Motormännens nybilsenkät ingår de 42 mest sålda bilmodellerna som registrerats under perioden oktober 2005-mars 2006 och som sedan varit i bruk under ett år.

Tabell över bilar med mindre fel

Tabell över bilar med större fel

Tabell över antalet dagar på verkstad