På utsidan ser den lika snobbig ut som alla nya Volvo gör när de bara funnits på marknaden ett halvår eller så. Om ett år – när Torslandaverken sprutat ur sig ytterligare 27 000 Volvo V70 till Sverige – kommer landet vara strösslat med den nya vagnen. Var tredje såld V70 kommer vara FlexiFuel.

Först ut är fyrcylindriga 2,0F som börjar levereras till sina väntande kunder runt årsskiftet. Motor och drivlinan har för enkelhetens skull plockats rakt av från hyllorna i Köln, läs Ford Europe. Volvo hade helt enkelt inte tid att utveckla en egen etanolmotor på den knappa tiden. Tidigare har 2,0-motorn funnits i C30, S40 och V50, men då enbart i bensinutförande. Konverteringen till etanolbränslet berör nya bränseslangar, ventiler, packningar, förstärkta insprutningsventiler och uppgraderad mjukvara i motorstyrningssystemet. 2,0F kommer även i S80, men det är V70 som kommer att sätta Volvo på E85-kartan ordentligt.

Femväxlad manuell växellåda är enda alternativet i nuläget men under 2008 kommer det nya växellådealternativet med dubbelkopllingstyp á la Volkswagens DSG.
På vägen uppträder 2,0 FlexiFuel lika tryggt och vägsäkert som vi tidigare rapporterat från V70. Den lägre motorvikten jämfört med de fem- och sexcylindriga motorerna gör balansen än bättre, särskilt med Four-C-chassi som i denna förseriebil. I kurvor är styrningen lätt och rätt kalibrerad, kul att köra. Endast femväxlat gör dock att motorsurret blir högre än väntat, särskilt på motorvägen. Men med en högre utväxlad sjätte  växel hade man varit tvungen att växla ner i uppförsluten. Den kortslagiga motorn är varvvillig, toppeffekten 145 hästkrafter nås vid 6 000 r/min. Vridmomentet på 190 Newtonmeter vid höga 4 500 r/min känns klent med tre personer plus last i bagaget, det blir till att anpassa och planera körningen.
Enligt Volvo ökar bränsleförbrukningen ungefär 40 procent om du kör med etanol i tanken i stället för bensin. Och mer än så om du har bråttom. Som värst noterar jag en förbrukning på två liter etanol per mil, snittet landar på 1,35 l/mil.
Detta försöker Volvo Personvagnar råda bot på genom att skicka med en körutbildning till varje såld FlexiFuel. EcoSafe kallas gratiskursen som tar en dag, övriga miljöintresserade får pröjsa 3 250 kronor. Tio enkla steg till snålare körning och Volvo hävdar att förbrukningen minskar med mellan fem och 15 procent, beroende på körstil.
Den som tycker att 2,0F är för svag och klen har ett alternativ. Till sommaren kommer Volvos egen etanolmotor, 2,5FT. 200 hästkrafter tas fram ur den femcylindriga turbomotorn. Något pris på V70 2,5FT är inte officiellt men eftersom 2,0F är 6 000 kronor dyrare än bensindrivna V70 2,0, lär priset landa på drygt 290 000 kronor.
80 procent av V70 FlexiFuel-försäljningen kommer att bestå av 2,0F, räkna med att den nya rikslikaren står på en parkering nära dig om en inte alltför avlägsen framtid.