Volvo är sedan länge förknippat med kombibilar, eller herrgårdsvagnar som företaget förr titulerade sina fyrkantiga familjebilar. Duett, Amazon kombi, 145, 245/265, 740, 940, 960/V90 och 850 var alla av de riktiga virket. Om ett par år kan den gamla beteckningen äntligen få sin rätta innebörd eftersom en kombi modell större håller på att ta form hos utvecklingsavdelningen på Hisingen.
En Volvo V100 som ska positioneras ovanför storsäljaren V70 ska öka möjligheten att sälja fler bilar utan att göra avkall på varumärkets kärnvärden. Försöken med sedanversionerna S40, S60 och S80 har aldrig blivit lika lyckade som fyrdörrarsbilar från exempelvis tyska premiummärken som Audi, BMW eller Mercedes. Nämn ”Volvo” för en icke-skandinav och personen härleder en Volvo till att vara praktisk, säker och med största sannolikhet iklädd en kombikaross. Detta är något som Volvofolket tagit fasta på när det skissades på V100.

Nya marknader som Kina, Sydostasien och Ryssland har visat intresse för V100, som framförallt kommer finna sina köpare i redan etablerade länder som USA, England, Italien och Tyskland. Sverige är givetvis också med på marknadsfolkets säljkartor när det dras upp framtida säljplaner för nya, stora Volvo V100.
Redan 2003 visade Volvos konceptstudio i Barcelona upp studien VCC, Versialty Concept Car, som visade på en herrgårdsvagn större än dagens V70.
I storkombisegmenetet finns få om ens några konkurrenter, närmaste att jämföra med är Mercedes R-klass men V100 blir mindre MPV och mer personbil.
Att blanda biltyper och -storlekar är ett sätt att få ökad merförsäljning eftersom bilklassen än så länge är mer eller mindre utan konkurrens. BMW arbetar för fullt med sitt PAS-koncept, som lär dyka upp på markanden i slutet av nästa år. Denna fullstora halvkombi hamnar i storlek mellan 5-sere Touring och 7-serie och visar att crossover-trenden är här för att stanna.
Volvo V100 får former som knyter an till det traditionsfulla kombiarvet, samtidigt som det kryddas av designchef Steve Mattins nya stilinfluenser som vi sett på den nyligen visade XC60 (läs mer i TV nr 5/08). Markerad Volvogrill med stor tydlig järnmärkeslogotyp med stark identitet är en självklarhet. Sidopartiet får den typiska skuldran som accentueras ännu mer på V100, tillsammans med långt axelavstånd kommer V100 se samtidigt slank och kraftfull ut. Bakljus som sträcker sig upp längs sidorna givetvis och en stor baklucka med det nya formspråket avslutar anrättningen.
Det långa taket kommer at kunna erbjudas med stort glastak för en luftigare interiör-look.

Invändigt följer V100 den utstakade Volvo-stilen som vi lärt känna vi det här laget med svävande mittkonsol, aluminumpaneler och ljusa träslag för den som så önskar. Det skandinaviska uttrycket ska förstärkas i framtiden, det har designdirektör Mattin utlovat. Exakt hur ska bli intressant att se.
Intressant är att V100 planeras att erbjudas med ett extra fällbart baksäte som gör bilen sjusitsig á la säljsuccén XC90, ett säljargument som går hem världen över hos barnfamiljer med sin speciella vardags- och helgbehov.

Även tekniskt kommer V100 bjuda på nyheter. Miljötänket är (livs)viktigt dessa dagar, och det finns redan långt gånga hybridversioner baserad på olika bränslelösningar som bensin, etanol, diesel och plug-in-teknik.
En så kallad Effiency-version är nödvändig om V100 ska kunna säljas i länder med hårdare kundkrav på miljö. Givetvis kommer även rena förbränningsmotorer att erbjudas – 4,4-liters V8-motor för de mest prestandakräsna men även de raka sexcylindriga T6 och 3,2. Dieselutbudet kommer utökas med en nyutvecklad sexcylindrig D6 tillsammans med olika versioner av den smått klassiska D5-motorn. V100 utvecklas för AWD-Haldexdrivning, men basversionerna blir enbart framhjusldrivna, bland annat för att spara vikt och bränsle.
Någon gång 2010-11 beräknas Volvo V100 komma ut på marknaden, ungefär samtidigt som flera andra crossovers anländer för att slåss om de nya kundgrupperna. I dag härskar Mercedes R-klass ensam i denna klass, ingen försäljningssuccé, men kanske är Mercedes före sin tid.

Ny designlinje ger helt ny front

Här får Volvos nya V-formade front ännu mer spelrum. Väldigt likt konceptbilen på XC60 som visades i Detroit 2007. Formen ska ge en sportigare och mer aktiv touch till varumärket som hittills mest förknippats med säkerhet och familjevärden. Hur det kommer att fungera på marknaden – om köparna tror och tycker att en Volvo är ett sportigt märke – återstår att se.

Bakluckan

Volvo håller fast vid att en kombi ska vara praktisk och utnyttjar faktumet med bra sikt genom en rejäl glasskiva. Notera också positionsljusen som har sin distinkta båge, som vi tidigare visat på kommande S60 (TV 7/07). Designchefen Steve Mattin vill nämligen att en Volvo ska kännas igen direkt, även i mörker, tack vare bågarna. Precis som Audi framgångsrikt byggt sina maskar till LED-ljus i fronten och BMW sina runda käglor, nattetid.