General Motors vice styrelseordförande och högste produktchef Bob Lutz sätter stopp för Opels försök att slå sig in bland statusbilarna. Det ska inte tas fram någon ny flaggskeppsmodell för Opels modellprogram. Tidigare har det ryktats att Cadillac CTS skulle få extraknäcka som grund för en ny premiumvagn med Opel-märke. Trots det monumentala misslyckandet med den fyrsitsiga halkombin Signum rapporterades det att GM:s europachef Carl Peter Forster ställde sig bakom projektet att utveckla en efterföljare. Förhoppningen var att Opels nya flaggskepp skulle konkurrera med de övriga tyska tillverkarnas väl ansedda sedanmodeller.

En ny flaggskeppsmodell skulle vara en del i GM:s plan att omstrukturera sina europeiska märken. Tanken var att Opels image skulle lyftas markant och ta plats som premiummärket, medan Chevrolet skulle stå för de billigare bilarna. Opel-chefen Hans Demant har avslöjat att den nya modellen tog sig till konceptstadiet, men att Bob Lutz därefter satte stopp för projektet med motiveringen att Opel inte behöver någon modell positionerad över nya Insignia. I samtal med tyska Auto Motor und Sport berättar Lutz om sin mening att en sådan modell skulle ha mycket liten chans att klara sig i det tuffa segment den skulle slåss i. Därför läggs projektet på is för en obestämd framtid.

Kanske har Lutz rätt. Admiral, Senator, Monza, Diplomat och nu senast Signum är exempel på Opels försök att bygga statusbilar. Det har väl egentligen inte varit något större fel på någon av dem, men att heta Opel när konkurrenterna heter Audi, BMW och Mercedes i efternamn gör marknadsföringen svår. Att sälja in sig som ett prestigelöst alternativ åt kunder som verkar vilja betala för just prestige är ett svårmästrat företag.

På bilderna ses konceptet från 2003 som var en tidig studie för nyligen lanserade Insignia.

Läs mer