Steven ”Swade” Wade på trollhattansaab.net har sina kontakter inom Saab. Om han inte får information från sin hemliga insiderkälla ”Djup Strupe”, så tar han helt sonika kontakt med Eric Geers, informationsdirektör på Saab Automobile. Det sistnämnda är precis vad han gjort och ”chatten” mellan honom och Eric Geers är publicerad på sajten (länk nedan). Där finner vi en hel del nyttig information vad gäller nya 9-3X och nya 9-5.

Ryktena runt Saab och GM:s planerade förseningar kring modeller som inte uppnått 90 procent av utvecklingsfasen har varit många de senaste veckorna. Ena dagen kommer uppgifter om att den ena bilen läggs på is medan den andra och tredje skjuts upp ett år eller mer. På frågan om nya Saab 9-5 skjuts upp på framtiden svarade Eric Geers helt enkelt att bilen följer Saabs interna schemaläggning till punkt och pricka. Vad det betyder för oss konsumenter är dock osäkert. Tidigare uppgifter har berättat att en tänkt världspremiär på nästa år bilsalong i Genève sannolikt skjuts upp eftersom en planerad septemberlansering flyttats fram till början av 2010. Detta behöver alltså inte stämma och förhoppningsvis kan vi se fram emot avtäckningen av en efterlängtad Saab-modell redan om ett knappt halvår.

Steven Wade frågade också Eric Geers om Saab 9-3X, den terränguppsminkade versionen av 9-3 SportCombi. Tidigare uppgifter sa att modellen är helt lagd på is. Ännu tidigare uppgifter som avslöjade Saabs modellprogram till och med 2012 beskrev att modellen släpps först i september 2010. Dessa båda uppgifter stämmer inte alls enligt Eric Geers utsago. I konversationen med Steven Wade berättade han att 9-3X verkligen kommer att lanseras. Så snart som nästa vecka ska bilen börja rulla runt Trollhättan i testsyfte. Så ni läsare som håller till runt Trollhättan, glöm inte att ha kameran med er runt halsen. Blir det några bilder så maila dem till bilspionen[a]teknikensvarld.se (ersätt [a] med snabel-a).
På frågan om 9-3X kommer att lanseras innan nya 9-5 svarade Eric Geers ”ja, den kommer att komma innan 9-5”.
Det betyder alltså att modellen verkligen inte kommer att lanseras i september 2010 som tidigare uppgifter pekat på. För det skulle innebära att nya 9-5 lanseras bortåt 2011 vilket får ses som en omöjlighet.
Får vi i stället tro att nya 9-5 lanseras någon gång under senhösten 2009, som de första uppgifterna berättat, så kanske vi kan ha 9-3X här om max nio eller tio månader. Eller är det för mycket att hoppas på?
Steven Wade frågade också om det möjligtvis kommer en dieselversion av 9-3X, eftersom det är många som önskar sig diesel i kombination med fyrhjulsdriftsystemet XWD.
Eric Geers gav som svar att det fortfarande diskuteras inom Saab vilka drivlinor som ska bli aktuella. Som förhandsinformation kunde han bara berätta att det kommer en BioPower-version. En diesel kan komma, men att diskussionen fortfarande pågår har inte att göra med diesel i kombination med XWD, utan snarare hur marknaden ser ut och vad som efterfrågas. Blir det en diesel finns det en chans att det kan bli den med tvåstegsturbon, TTiD, som kläms ner under huven.

Till sist frågade Steve Waden vad som händer om det blir ett produktionsglapp mellan nuvarande och nya 9-5. Finns det tillräckligt med tillverkade 9-5:or för att kunna erbjuda kunderna dessa innan nya 9-5 dyker upp i hallarna? Och hur står det till med motorerna, finns det tillräckligt med motorer nu när GM Powertrain i Södertälje har sålts till Scania. Där tillverkades årligen 25 000 Saab 9-5-motorer. Eric Geers svar var att vi inte behöver oroa oss, det finns antagligen tillräckligt med bilar och motorer för att förse marknaden med 9-5:or om det skulle bli ett glapp vid generationsskiftet.

En liten vinkel att se allt detta från, som knappt gått att skönja tidigare, är att 2009 trots allt kan bli ett roligt år för Saab. Om nu inte GM hittar på något radikalt...

Läs mer

    Externa länkar