Måste jag byta multiremmen på min Saab 9-5?

Jag har en Saab 9-5 Sport Edition 2,0 från 2001 och i servicehandboken står det att man ska byta multirem vid 11 000 mil. Nu börjar jag närma mig det miltalet men är tveksam till om ett byte verkligen är nödvändigt. När jag tittar kan jag inte se några som helst fel på den, remmen ser fortfarande väldigt fräsch och fin ut. Nu undrar jag om ni vet hur länge en multirem brukar hålla? Det känns som jag skulle kunna köra flera tusen mil till på remmen jag har.

Vänliga hälsningar
Lennart Gustavsson, Karlskoga

Du kan säkert kan köra några tusen mil till med samma rem. Men någonstans måste fabrikanten ändå rekommendera en tidpunkt för när saker och ting bör bytas. Går multiremmen av stannar generator, styrservo, vattenpump eller andra hjälpsystem – lite beroende på vilket bilmärke det gäller. I förlängningen stannar också själva motorn vilket inte är så kul.
Multiremmen kallas även aggregatrem eller generatorrem och ska inte förväxlas med kamaxelremmen, den rem som sköter transmissionen mellan vevaxel och kamaxel. Den brukar också vara betydligt dyrare att byta än multiremmen och är livsviktig för motorns välbefinnande. Nu har inte din Saab någon kamrem utan kedja så där behöver du inte vara orolig.
Min rekommendation är att byta multiremmen. Det är inte så dyrt och du slipper oroa dig för att den ska gå av.