Fram tills nu har Mercedes nya mellanklass-suv GLK endast funnits med sexcylindriga motorer. Två bensinare och en diesel. Fina motorer alla tre, men kanske onödigt stora, starka och dyra.

Nu har den motor kommit som Mercedes räknar ska bli bästsäljaren – vilket troligtvis är helt rätt tänkt.
Mercedes GLK 220 CDI 4Matic Blue­Efficiency är det långa namnet, och den drivs av en fyrcylindrig diesel på 2 143 cm3 som ger 170 hästkrafter och 400 Nm. En motor som känns alldeles tillräcklig. Stark och tyst. Som standard växlas den av en skönväxlande sjustegad automatlåda – 7G-Tronic och bilen är permanent fyrhjulsdriven.

Provkörningen går från Malmö till Stockholm, alltså mestadels motorväg. GLK är riktigt behaglig att åka i och att köra. Chassit är adaptivt med stötdämpare som ställer in sig efter underlag och körsätt. Bilen går dessutom tyst med ett minimalt oljud från däcken. När farten kommer upp i sisådär 140 km/h börjar det brusa lite om backspeglarna, och då vill motorn också ha runt en liter per mil.
Väl hemkommen flänger jag runt lite på småvägar också. GLK känns spänstig, har lite tung men bra styrkänsla och går förtroendeingivande utan att på minsta vis kännas sportig. Skönt att slippa.