Volkswagen följer nu upp förra generationen CrossPolo med en ny generation baserad på den Polo som lanserades förra året och som också blivit utsedd till Årets Bil 2010. Första gången vi såg en CrossPolo var 2006. Den föregicks av en snarlik version som gick under namnet Polo Fun men som aldrig såldes i Sverige. Denna specialversion av Polo blev så populär att Volkswagen inte kunde stå emot att göra den till en modellversion stående på egna ben – det var så CrossPolo föddes.

Någon terrängduglig bil har CrossPolo aldrig varit, mycket tack vare drivning enbart på framhjulen. Nya Volkswagen CrossPolo lär inte vara mycket bättre på att ta sig över stock och sten då även denna har missat fördelarna med drivning på alla fyra.
Men nu handlar det i grund och botten inte om en bil som ska klara av tunga sträckor genom lerig skog utan mer om attityd och visst underlättande att ta sig fram. En smidig stadsbil som är som gjord för dessa snörika tider, helt enkelt. Det ska påpekas att Volkswagen inte presenterar sin CrossPolo som någon terrängbil. De kallar det själva för ”terräng-look”.
Nya CrossPolo, som endast erbjuds i femdörrarsutförande, har 15 millimeter högre markfrigång än vanliga Polo. Lägg dessutom till ett biffigare utseende tack vare svart plast som täcker längs med dörrtrösklarna upp en bit på dörrarna, runt skärmkanterna samt en bra bit av stötfångarna fram och bak. Fram- och baktill har man dessutom har man dessutom fastsatt silverfärgade ”underreden” som visuellt ska föra tankarna till hasplåtar. Standard är integrerade dimljus som pryder var sin sida om det stora luftintaget som är täckt med bikakemönstrat nät. Grillen är varianten med krominlägg.
Andra kännetecken för nya CrossPolo är de 17 tum stora lättmetallfälgarna med 215/40-däck, silverfärgade takrails, sidobackspeglar i samma färg samt fönsterlister i svart.

Interiört handlar det också om lite robustare känsla. De höj- och sänkbara sportstolarna fram samt baksätet finns i tvåfärgade varianter varav flera är unika för CrossPolo. På sätenas kontaktytor har man använt kraftigare tyg med struktur för att göra dem mer slitstarka. Stolarna fram har dessutom CrossPolo inbroderat i nackskydden.
Standard är rattkrans i perforerat läder, mittarmstöd fram, pedalställ i aluminium-look, läderklädd handbroms och krom på dörrhandtag och andra detaljer. Elektriskt justerbara sidobackspeglar, elfönsterhissar runt om, multifunktionsdisplay och fjärrstyrt centrallås är också förikryssat när man beställer en CrossPolo.
Baksätets ryggstöd kan fällas 60/40 och då växer det 280 liter stora bagageutrymmet till 952 liter.

Antalet bensinmotorer tillgängliga för nya CrossPolo är tre stycken. Minstingen är på 1,2 liter och 70 hästkrafter. Steget över den kommer 1,4-litersmotorn på 85 hästkrafter. ”Värstingen” är direktinsprutade 1,2 TSI med 105 hästkrafter som får CrossPolo att nå 100 km/h på 9,9 sekunder medan den släpper ut 128 gram koldioxid per kilometer och förbrukar 0,55 liter bensin per mil vid blandad körning. Bensinmotorerna har sexväxlade manuella lådor som standard. Sjustegad DSG-låda (dubbelkoppling) finns till versionerna med 85 respektive 105 hästkrafter.
Dieselalternativen är också tre till antalet. Alla tre har en cylindervolym på 1,6 liter och det är alltså bara effektuttaget som skiljer dem åt – 75, 90 samt 105 hästkrafter. Alla tre förbrukar 0,43 liter diesel per mil och släpper ut 113 gram koldioxid per kilometer. De är med andra ord miljöklassade bilar alla tre versionerna. 90-hästarsversionen kan utrustas med DSG-låda, då hoppar förbrukningen upp till 0,46 liter diesel per mil.

Nya Volkswagen CrossPolo kan börja beställas i Tyskland redan nästa månad. Till bilhallarna kommer den i slutet av maj. Till Sverige kommer den strax därefter. Men först ska bilen visas upp på Genèvesalongen om knappt två veckor, då tillsammans med nya Polo GTI.

Provkörning