Det är inte varje dag som vi får disponera en handbyggd konceptbil på avlyst testbana. Men nu är det dags, Volvo C30 Polestar är verktyget och den kurviga demonstrationsslingan bakom Volvo-fabriken i Göteborg själva verkstaden. Iförda blåställ har vi en hel arbetsdag framför oss. Lika bra att stämpla in!

Volvo C30 Polestar är den korrekta kortbenämningen på bilen, det tidigare ”Performance Concept Prototype” har strukits och jag förstår genast varför när jag ser vagnen. Närmare ett färdigt produktionsbygge har jag aldrig sett vare sig hos en prototyp eller ett koncept.
Karossdesignen är fet och låg. Framskärmarna har lånat sina kaxiga hjulhuskanter från STCC-C30:n, fronten ser aggressiv ut och spoilervingen på bakluckan slår an tonen. De mörka fälgar ”BBS F1” mäter 19 tum och är skodda med däck i 235/35-profil. Designansvarige Joel Alexandersson hade ännu vildare tankar om det exteriöra utseendet men att bibehålla C30-looken relativt ren är ett smart marknadsföringsknep att knyta an till Volvo.
Jag öppnar dörren och racingnerverna vibrerar. Djupa Recaro-skalstolar, instrumentbräda, ratt samt inredning klädda med svenskt skinn i olika mörka nyanser plus ett baksäte i samma kulörer är sportigt så det förslår.
Bagageutrymmet har fack för vinnarskumpa plus hjälmlås, ett tvärstag mellan de bakre hjulhusen ökar stabilteten samtidigt som flexibilteten med fällt baksäte minskar.
Inredningsarbetet har varit en stor budgetpost för Polestar, men utförandet är samtidigt mycket proffsigt utfört.

Men C30 Polestar är så mycket mer än bara skådebröd. Chassi och drivlina har stukats om rejält. T5-motorn på 2,5 liter har fått förstorat turboaggregat från KKK, större laddluftkylare samt modifierade kolvar, vevstakar och insugningskam. Slutresultatet av effekttrimningen är 405 häst­krafter och maffiga 510 newtonmeter i vridmoment.
Öhlins stötdämpare och fjädring runt om samt snabbare styrväxel för bättre respons. Fullventilerade bromsar från Brembo är stora som familjepizzor, 380 mm fram och 330 mm bak. Sex- respektive fyrkolvsok nyper åt när det väl gäller.
Drar igång T5-maskinen och tomgångstonerna ur de dubbla Ferrita tretums-avgassrören är att likna vid en fiskebåt ute på Skagerack. Dunkandet övergår rappt i ett gällt ylande när gaspedalen trycks i botten. Jisses! Är detta verkligen en Volvo C30?

Provbanan är fri, svänger ut och redan efter ett halvt varv är jag övertygad. Inte övertalad av någon representant från Volvo Personvagnar eller Polestar Performance, utan övertygad av totalkonstruktionen om att detta är så nära man kan utföra snabb sportbilsnjutning för en någorlunda bilvan lekman. Instyrningen är direkt och intuitiv, bromsarna inger förtroende och kraftresponsen räcker både till och blir över. Egentligen är det bara växelspakens något lealösa känsla som skvallrar om handbyggt koncept, men det kan likaväl skyllas fåtalet hafsiga engelska journalistkollegor som kört bilen före mig.  
– Personligen önskade jag mig ännu mer racing i chassibeteendet, men det gäller att finna den bästa kompromissen, berättar Robert Dahlgren, vars vanliga arbetsplats är bakom ratten i STCC-tävlingsbilen Volvo Polestar C30.
Robert har varit delaktig i utvecklingen av hur alert konceptbilen ska bete sig. Tillsammans med Volvos egna chassiexperter har teamen lyckats att enas om en set-up som är i det närmaste idealisk, på gränsen till perfekt.

Haldex AWD-fyrhjulsdrift, hämtad från plattformssyskonen S40 och V50, levererar kraften i låst 50/50-drivförhållande fram/bak via Quaife mekaniska differentialbromsar. Detta gör C30 Polestar något understyrd i ingången till kurvor för att enkelt bli neutral med mer pålagd effekt. Aldrig tillåts bakvagnen drifta ut för skoj skull, i stället följer den snällt idealspåret hela vägen ut ur böjen, även under fullgasacceleration.
På torr asfalt matar bilen på som skjuten i salut. Gensvaret genom ratt, pedal och stol är inget annat än suveränt, särskilt när det handlar om en handbyggd konceptbil. Brappandet ur de dubbla piporna från den överladdade T5-motorn ekar inne i kupén vid varje acceleration och utanför hörs bilen långt innan den Polestar-blåa karossen syns vid horisonten. Så här lekfull har knappast någon officiell Volvo tillåtits vara tidigare.

För vinterlekar hade man önskat sig en ställbar diffbroms för ännu bättre kontroll. En Volvo med polstjärnepåbrå bör givetvis även kunna hantera snömodd och ishalka, fast det känns långt bort mitt i sommaren.
Att använda Polestar Perfomance är ett smart drag när Volvo ska hotta till sig eftersom kärnvärden som säkerhet och miljö kan lämnas oberörda. Tillsammans med en utomstående racingfirma kommer Volvo lättare undan kritik samtidigt som varumärkets grundprestige kan höjas. ­Särskilt viktigt internationellt där Polestar-snabba varianter på modeller som C30, S60 och V60 relativt enkelt skulle placera Volvo högre upp i premiumsegmentet.

Framtidsscenariot för Polestar Performance är att se på möjligheterna att bygga C30-bilen, helst tillsammans med Volvo Specialvagnar, Volvos egna ”fabrik i fabriken” inne på Torslandaverken som specialiserat sig på R-Design, Executive och andra lågserievarianter ur modellprogrammet.
Fyrhjulsdriften AWD är ett måste enligt Polestar men effektuttaget skulle kunna sänkas något. Fördelen med C30 Polestar-konstruktionen är att de flesta nytillkomna delarna är hämtade från andra befintliga Volvo-modeller eller från underleverantörer av racingtillbehör. Interna hisingsrykten om en prislapp ett bra stycke under en halv miljon kronor är på pricken för en bil som kördynamiskt ­landar mittemellan storheter som Ford Focus RS och Nissan GT-R.