Marknaden för pickuper så mycket som halverades under förra året. En viss återhämtning har skett de senaste månaderna, men ännu får den finansiella oron många företagare att vänta med bilinköpet.
Dubbelhytten har annars gett klassen ordentlig skjuts. Med ett fungerande baksäte och fem sittplatser har firmabilen också plötsligt blivit familjens transportmedel. Eftersom företaget kan dra av momsen från priset blir kalkylen genast lindrigare.

Samtidigt som pickuper används som substitut för vanliga familjebilar är de ålderdomligt uppbyggda. Uppdaterade Nissan Navara är inte någon revolution i det avseendet, men den upplevda standarden är trots allt ganska hög.

Navara är mer ombonad och har högre finish än sina konkurrenter. Inte överdrivet plastigt och passningen håller personbilsnivå. Stolarna är bekväma även på långtur. Utökad bullerdämpning gör sitt för komforten. Tyvärr är inte ratten justerbar i längdled.

I baksätet är komforten inte tillnärmelsevis lika hög som i fram. Sittdynan är för lågt placerad i förhållande till golvet, med tröttande benvinkel som följd. Ryggstödet är upprätt som i en kyrkbänk.
Grundkonstruktionen är densamma som tidigare, det vill säga ett rambygge i lättmetall. Bladfjädring bak gör att den känns lite skvalpig på vägen, åtminstone olastad. Bilen häver sig i kurvorna. Den veviga styrningen är diffus, särskilt i hög fart.

Tempot kan ändå hållas förvånansvärt högt tack vare den björnstarka motorn. Renaultbyggda V6 dCi är på 231 hästkrafter och har 550 Nm i maximalt vridmoment. Kraftmomentet slås på tidigt från låga varvtal och det sker mjukt utan störande oljud. Dragvikten är 3 000 kg.
Lika fint löper automatlådans skiftningar mellan sju växlar, samma låda sitter även i 370 Z. Inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel är standard. Terrängkapaciteten är tillräcklig konstateras efter en lerig testslinga i Pyrenéerna, på gränsen till Andorra.

Den gamla fyrcylindriga 2,5-litersdieseln har fått ytterligare 19 hästkrafter till totalt 190 och vridet är höjt till 450 Nm. Samtidigt har förbrukningen sänkts till 0,85 liter per mil blandad körning med manuell sexväxlad låda.
Partikelfilter är dumt nog inte standard, kostar 8 000 kronor extra.
Navara är främst byggd för att vara ett tåligt arbetsfordon, men lastförmågan imponerar inte. 720 kg är inte mycket att komma med när exempelvis en Ford Mondeo lastar lika mycket. V6-modellen lastar 860 kg.

Standardmonterat antisladdsystem saknas på instegsmodellen XE, men är standard på utrustningsnivåerna SE och LE. Navara fick tre stjärnor i Euro NCAP först efter en omprogrammering av mjukvaran som styr krockkuddarna. Kupéutrymmet bedömdes som direkt vekt vid en frontalkollision.
Nissan har inte tagit tillfället i akt att förbättra säkerheten i samband med ansiktslyftningen. Dåligt.
Priserna för V6 dCi är inte satta, men räkna med 50 000 kronor över 2,5 dCi som börjar på 329 375 kronor för 2,5 dCi i SE-utförande.

Nissan Pathfinder

Vilsen stigfinnare

Pathfinder ska föreställa en mer persontransportvänlig Navara. Den avskalade och oömma framtoningen lovar gott liksom en flexibel interiör med möjlighet till sju sittplatser. Men om Nissan ska rida på det goda ryktet som tillverkare av fyrhjulsdrivna bilar bör man nog överväga att finna andra stigar för framgång. Året är 2010 och lastbilsmässiga lågprisbyggen är hedenhös big time. Som pickup har vi överseende, men som suv når varken kör­egenskaper eller komfort upp till nutida minimikrav. Den billigaste modellen kostar från 352 000 kronor. Det finns en uppsjö av ­billigare suvar som är bättre på allt.