Det var tjugo år sedan Volkswagen hade en modell i klassen av bilar som nu för tiden både ska rädda liv i utvecklingsländer och samtidigt passa hantverkaren och hans familj på fina gatan. Då hette modellen Volkswagen Taro och var ett kärleksbarn tillsammans med Toyota. Den var enäggstvilling med Toyota Hilux och under den åtta år långa produktionstiden tillverkades Hilux och Taro i både Tyskland vid Volkswagens fabriker och hos Toyota i Japan. När det var dags för generationsskifte år 1997 gick dock parterna skilda vägar och sedan dess har Toyota härjat fritt och blivit utvecklingsländernas favoritbil. Nu gör Volkswagen ett motdrag och lanserar ”den mest tekniskt avancerade pickupen på marknaden”. Kan det hända att klassen äntligen kommit ifatt det rådande årtiondet?

Att kliva in i en pickup har länge varit detsamma som att förflyttas bakåt i tiden. De senaste åren har Toyota Hilux varit nära att välta i Teknikens Världs älgtest och Nissan Navara bara fått tre stjärnor i Euro NCAP. En gemensam nämnare för alla pickuper har varit uråldrig teknik. Och visst är det fortfarande gammal teknik i VW Amarok. Rambygge och stel bakaxel med bladfjädrar. Anledningen är i mångt och mycket lastkapacitet och uthållighet, på bekostnad av komfort och väguppträdande. Amarok satsar i stället på tekniska hjälpmedel. Offroad-mode aktiveras med en knapptryckning och innebär bland annat omprogrammerat ESP-system och ABS-bromsar som tillåts låsa hjulen en längre stund för bättre framkomlighet och kortare bromssträcka.

Kunderna får välja mellan två olika system för fyrhjulsdriften. Som standard kommer Amarok med en torsendifferential som ger permanent fyrhjulsdrift. Ett system mycket likt det som sitter i Audi Q7. För 10 000 kronor extra går det att få Amarok med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Då är bilen i grunden bakhjulsdriven men framhjulen kopplas in med en knapptryckning. Ytterligare en tryckning ger lågväxel, något som saknas på den permanenta drivningen. Båda systemen kan däremot kompletteras med låsbar differential i bakaxeln.

Provkörningen innefattar en terrängbana i Österrike på gränsen till Slovakien. Här tilldelas vi bilar med den inkopplingsbara fyrhjulsdriften och bakdiff. Med den konfigurationen klättrar Amarok obehindrat över stock och sten. För gemene man lär den permanenta drivningen duga. På landsväg utmärker sig Amarok med exceptionellt hög ljudnivå från motorn. Ljudisoleringen läcker som ett såll och det råa dieselknacket letar sig in i kupén. I farter över 90 km/h ackompanjeras motorljudet av ett ihållande vindbrus som inkräktar på komforten. Enda drivlinan som erbjuds är en 2,0-liters dieselfyra på 163 hästkrafter tillsammans med en sexväxlad manuell låda. Trots dubbelturbo och 400 Nm i vridmoment känns motorn tämligen trött redan med olastad bil, speciellt på låga varvtal. Automatlåda väntas dröja till åtminstone 2012. Styrning och växellåda bidrar däremot till att Amarok blir smidig och lättkörd, trots en längd på 5,2 meter och vikt på knappt två ton. Den stela bakaxeln ger dock ett nervöst uppträdande på dålig väg vid låg lastvikt.

Fjädringen går att få i två olika utföranden. Dels en extra kraftig fjädring med lastkapacitet på 1 000 kilo. Den något mjukare komfortfjädringen tål bara 850 kilos maxlast men komforten blir aningen bättre med tomt flak. Inredningen bär tydligt Volkswagen-arv. Tyvärr dock inte med samma höga klass vi är vana vid. I basutförandet Trendline är både ratt och handbromsspak är av plast. Den högre (och högsta) utrustningsnivån, Highline, är betydligt hemtrevligare med läderklädda detaljer.

Amarok erbjuds hittills bara med dubbelhytt, men vid stort intresse för singelhytten ser Volkswagen möjlighet att importera även den till Sverige. Komforten fram är godkänd. Goda inställningsmöjligheter på både stol och ratt. Bak är benutrymmet bra på ytterplatserna men kardantunneln och en mugghållare inkräktar på mittplatsen. Flakets lastkapacitet är däremot bland de bästa i klassen. Bredden mellan hjulhusen är 122 centimeter vilket innebär att en lastpall går in på tvären. I en direkt jämförelse med konkurrenterna står sig Amarok väl med några riktigt bra egenskaper, men jämfört med övriga Volkswagen-flottan har Amarok definitivt några steg kvar. I bilvärlden uteblir revolutionen och det är långt kvar tills pickupen stjäl marknadsandelar från VW Passat som familjebil, men nog har utvecklingen klivit några år framåt. Framför allt med tanke på att ESP är standard och bränsleförbrukningen är 0,79 liter per mil vid blandad körning. Några svenska priser finns inte fastställda, men Volkswagen siktar på att lägga sig 2-3 procent ovanför motsvarande modell av ärkerivalen Toyota Hilux. Sverigelansering väntas ske först i början på 2011.