Renault Clio med lilla 1,2-liters motorn har fått ett bra mottagande på marknaden. Men det har klagats en del över den klena effekten. Nu kommer bot för det.

Renault Clio S har utrustats med en 101 hästkrafter stark version av 1,2-liters motorn. Turboladdning ligger bakom den trots allt ganska lilla uppgraderingen från 75 till 101 hästkrafter.
Det gör i alla fall att Clio på ett ögonblick förvandas till om inte något fartmonster så en betydligt roligare körupplevelse, utan att det går ut över bränsleåtgång.

Faktum är att enligt EU-norm så drar Clio S mindre bränsle och släpper ut renare avgaser än 75-hästaren. Vid blandad körning uppges 0,55 liter milen för S jämfört med 0,59 för 1,2 Flexifuel. CO2-värdet är 129 g mot 139 g men 1,2 Flexifuel klassas ändå som miljöbil tack vare möjligheten att köra på E85.
Att döpa en 101 hästkrafter stark bil till "S" kan man ju diskutera, men det är inte bara motorn som utmärker sig. S har försetts med en mängd attribut för att den skall matcha sitt suffix. På utsidan utmärks den av vitlackerade aluminiumfälgar, främre och bakre spoiler i samma färg liksom de yttre backspegelhusen och dörrhandtagen.

Dekaler med lite schackrutor och bokstaven S både på sidorna och taket avrundar.
Invändigt är det mer dekor med mittkonsol i vitt och dekorerade stolar som långa förare klagar att de sitter illa i. Själv är lilla jag mest irriterad över att skava högerknät i mittkonsolen hela tiden.
Påslaget för en S jämfört med en 3-dörrars 1,2 Flexifuel (finns bara i lägsta utrustningsnivå, Authentique) är 10 000 kronor och det får ju anses måttligt med tanke på starkare motor, aluminiumfälgar, läderklädd ratt och hela dekorkitet. S finns även som femdörrars och det kostar 4 000 kronor extra.
Clio säljer bra och ligger på nionde plats i försäljningstatistiken och är den modell på 10-i-topp-listan som ökat mest.

Clio S kan säkert späda på de siffrorna men kanske främst det faktum att Renaults personbilar från och med nu har fem års nybilsgaranti.