En liten, ganska bra bil har blivit lite större och enligt denna första bedömning – jättebra. Det handlar om ­Suzukis nya Swift. En bil som ­troligtvis kan kivas om titeln "bästa köp i klassen".

För bara fem år sedan lanserades den nuvarande modellen av Suzuki Swift, en bil som Teknikens Världs testlag blev ganska förtjusta i. Ett stort kliv från de tidigare tämligen burkiga Swift-alster Suzuki producerat.

Kul, alert att köra och med en egen, lite uppkäftig form. De negativa kommentarerna rörde bland annat små stolar, stötig gång och att bilen saknade aktivt antisladdsystem (fanns att få senare i produktionen).
Sedan dess har teknikerna på Suzuki knappast legat i formalin. Nu kommer nya Swift, förvillande lik föregångaren men den har inte en enda plåtbit gemensamt.
Kanske ledningen för det japanska företaget har en prenumeration på Teknikens Värld?

Hur kan man annars förklara att bilen fixats till på varenda punkt vi klagat på – och mer därtill?
Swift har vuxit på alla ledder vilket gjort under för rymligheten. Nio centimeter längre, en centimeter högre och en halv centimeter bredare, samt att hjulbasen ökat med fem centimeter. Spårvidden har också ökats både fram och bak.
Skojfriskheten i köregenskaperna är bibehållna men chassit är mer bekvämt, varken struttigt eller småbilsstötigt. Styrningen är modifierad för bättre högfartsstabilitet men fortfarande kvick när det svänger. Även ljudisoleringen är mer tilltagen vilket dämpat vägbullret. På tyska vägar går den tyst för en småbil, men hur det kommer att låta på svensk mark låter vi vara osagt.

De relativt små stolarna har bytts ut mot riktigt sköna, pisksnärtskyddande och för klassen rejäla stolar som åtminstone jag sitter bra i. Justermånen är bättre än i föregångaren och ratten är även justerbar i längsled, om man väljer den dyrare Executive-varianten. I Comfort, som är den enklare är ratten endast justerbar i höjd. Utrustningsnivån är ändå påfallande hög i Comfort. Manuell luftkonditionering, radio/cd/MP3/USB-port, elhissar fram, elspeglar (värmda), fjärrstyrt centrallås, färddator, Isofixfästen, aktivt antisladdsystem och sju krockkuddar där knäkrockkudde ingår. Höger krockkudde är för övrigt urkopplingsbar.

Tredörrars kostar 119 900 kronor och femdörrars 124 900 kronor. Executive som har automatisk luftkonditionering, Bluetooth, elhissar även bak, start/stopp-knapp, farthållare, rattjustering i längs-led, läderratt, tonade rutor, dimljus även fram och 16-tums lättmetallfälgar kostar 141 500 och finns bara som femdörrars. Automatlåda kostar 13 500 extra och start/stopp-system (till manuell låda) som sänker CO2 ytterligare några gram kostar 3 100 kronor.

Bensinmotorn på 1,2 liter är helt ny och ger 94 hästkrafter. En liten men naggande god maskin med dubbla, variabla kamaxlar som ger bättre kraft än man kan ana. Toppfarten är 165 knutar och 0-100 km/h går på 12,3 sekunder. Ingen raket men att marscha 140 km/h på motorvägen är varken jobbigt eller ett problem. Motorn går i normala farter mjukt och på tomgång hörs den nästan inte alls. Det fina i kråksången är att Swift 1,2 är miljöklassad eftersom den bara släpper ut 116 g/CO2, och därmed skattebefriad i fem år. En ny diesel på 1,3 liter kommer i januari, också miljöklassad, och i december 2011 kommer även 1,2 med fyrhjulsdrift vilket den torde bli ensam om i klassen.

Karossen är byggd i mer höghållfasthetsstål än tidigare modell vilket gjort den lättare men också starkare och mer vridstyv. Nya Swift fick nyligen fem stjärnor i Euro NCAP.
Inredningen är prydlig även om instrumentbrädan fortfarande är i hårdplast men inte i den billigaste kvaliteten. Knappar, reglage och mätare är lätthanterliga och dito begripliga. En petitess är att färddatorknappen sitter krångligt inne i instrumentklustret i stället för på en spak invid ratten.
Den manuella växellådan är finfin och en barnlek att växla.
Så, vad väntar du på. Sitt inte där och läs. Provkör vettja. Nya Swift står hos handlarna sedan början av september.