För ett par dagar sedan kunde vi rapportera om de farligaste vägarna Europa kunde uppbringa. Det EU-finansierade projektet European Road Safety Atlas guidar trafikanten genom Europa som då får se vilka vägar som rankas som livsfarliga. En grymt bra idé som kommer rädda många liv om det införs i framtida navigationssystem.

Långt från Europa, närmare bestämt mellan staden Dir och de näst intill otillgängliga småbyarna i Chitral-dalen, ligger Lowaripassagen. Den 24 mil långa ”vägen” snirklar sig över den mot Afghanistan angränsande bergskedjan i nordvästra Pakistan. Här är planer på GPS-displayer med svartmarkerade vägar antagligen årtionden in i framtiden. Åt andra hållet, det vill säga flera årtionden bakåt i tiden, tillverkades flertalet av de lastbilar som trafikerar sträckan dagligen.

Och det är inte bara lastbilarna som är bedagade. Vägen de färdas på har minst sagt varit med om bättre tider, vilket chaufförerna är väl medvetna om. För att lugna nerverna röker chaffisarna ofta lite hasch medan de tar sig an de ibland söndervittrade vägpartierna. När snön från de högt (3100 meter vid den högsta punkten) belägna bergområdena börjar töa, tar smältvattnet gärna med sig bitar av vägen. Den pakistanska motsvarigheten till Vägverket tar god tid på sig för att åtgärda problemet, vilket medför att underhållet sker på eget bevåg av de luttrade chaufförerna.

De 24 milen avverkas på fyra dagar och för väl utfört arbete tilldelas lastbilschaufförerna en månadslön på dryga 375 kronor. Bonus på 1120 kronor utgår om lasten kommer fram i ett stycke.

I Al Jazeera-klippet här nedan får man följa bröderna Dawoud och Khalid när de tar sig an vad som kan kallas för världens farligaste väg.