Ford har den senaste tiden slagit på stora trumman vad gäller deras nya EcoBoost-motor på 1,0 liter. Snål, stark och endast med tre cylindrar är det nu dags för den att bekänna färg på riktigt när den nu lanseras i Focus. B-Max och C-Max kommer så småningom också att få ta del av den lilla maskinen, kanske även Grand C-Max.
Men nu är det Focus 1,0 EcoBoost som gäller och vi ringer till Linus Pröjtz för att checka med honom om den är något att ha.

Halloj Linus, var är du?
– Jag är i soliga Barcelona. Förvisso bara för några timmar, men ändå tillräckligt för att hinna med ett rejält körpass i Ford Focus med nya motorn 1,0 EcoBoost. En liten nyhet kan tyckas, men riktigt intressant då den förmodas bli den kommande storsäljaren på svenska marknaden.

Ford Focus gillas ju av testlaget, har den blivit bättre eller sämre med den nya motorn?
– Ford jagar lägre bränsleförbrukning som alla andra och den jakten har nu resulterat i denna nya trecylindriga turbomotor som ska ge samma effekt och vridmoment som 1,6-versionen fast med 15-20 procent lägre förbrukning. Klart är i alla fall att den fungerar mycket bra i Ford Focus.

När börjar den säljas, när kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den går att beställa redan nu och första bilarna kommer att levereras vid månadsskiftet april/maj. Två effektuttag erbjuds, 100 och 125 hästkrafter, men båda ska ge lika mycket vridmoment – 170 newtonmeter. Priset börjar på 171 400 kronor för 1,0 EcoBoost 100 hk i femdörrarsutförande. 1,0 EcoBoost 125 hk med samma kaross kostar 181 400 kr och kombipåslaget är 5 000 kr.

För att läsa hela Linus upplevelse med Fords nya och snåla trepip med turbo rekommenderas du att läsa nummer 8/2012 av Teknikens Värld som finns at köpa från och med 29 mars.

Tills dess kan du fördjupa dig i förbrukningssiffror och annat genom att klicka här.