Den som känner till Alpina vet också att biltrimmaren från Bayern har en långt gången historia med BMW, vars bilar man trimmat sedan 1965. Den tyska organisationen TÜV godkände Alpina som eget märke 1983 men banden mellan BMW och Alpina är fortsatt starka. Till skillnad från andra biltrimmare utgår Alpina inte från BMW:s egna M-bilar. I stället väljer Alpina att trimma BMW:s mer beskedliga modeller för att vara ett lyxigare alternativ till kurvkramarbilarna från M.

Alltsedan BMW M5 kom har Alpinas alternativ till modellen, 500 hästkrafters B5 BiTurbo, varit lätt undermotoriserad. Det är i alla fall vad Alpinas kunder verkar ha tyckt för effekten är numera på 540 hästkrafter, 20 färre än M5 men 133 fler än 550i som Alpina B5 BiTurbo bygger på. Antalet newtonmeter har i samma veva blivit 730 stycken.

Sprinten 0-100 går nu för tiden på 4,5 sekunder och det är två hundradelar snabbare än utgående B5 men 0,1 sekunder långsammare än motsvarande repa i en BMW M5. På Autobahn hamnar M5 på efterkälken för Alpinan slutar inte accelerera förrän vid 319 kilometer i timmen.

Vän av ordning och herrgårdsvagnar vet att BMW M5 inte funnits som kombi sedan förra generationen E60 slutade tillverkas 2010. Men eftersom Alpina B5 bygger på 550i finns även en motsvarande kombimodell att bygga vidare på. 

Bränsleförbrukningen är även den i BMW M5-territorium, den som läst testet i nummer 2/2012 vet att M5 behöver en knapp liter vid blandad körning för att ta sig fram. Motsvarande siffra är 1,05 liter per mil för B5 sedan och en deciliter mer för kombin. Koldioxidutsläppen hamnar på 244 respektive 247 gram per körd kilometer.

Uppdaterade Alpina B5 BiTurbo kommer göra världspremiär på bilsalongen i Genève den 6 mars i år.