Det börjar bli gott om snygga bilar i småbilsklassen i och med nya Clio. Tillsammans med Peugeot 208, Opel Corsa och Suzuki Swift lovar kommande småbilstest gott när bilarna till slut kommer att ställas mot varandra. Även om designen är helt ny finns vissa spår av förra generationen Clio fortfarande kvar, som i till exempel strålkastarna som bär släktdrag med föregångaren Clio mk III.

De svängiga linjerna har fått Renaults designchef Laurens van den Acker att utbrista:
– Den har inga räta eller aggressiva vinklar, utan bara sensuella kurvor som gör att du vill gå upp till den och smeka den, säger van den Acker (förhoppningsvis) om bilen.

Renault-loggan är väl synlig längst fram på bilen vilket känns igen från konceptbilen DeZir från 2010. Till en början kommer Clio bara att erbjudas i femdörrarsversion, men de bakre dörrhandtagen är dolda strax framför C-stolpen. Jämfört med förra generationen har nya Clio både lägre markfrigång och bredare hjulbas. Åtta färger kommer finnas att välja mellan, bland dem den Flamme Red som även den hämtats från DeZir.

Inuti bilen möts man av en instrumentbräda som Renault själva säger vara inspirerad av en flygplansvinge. Mitt på vingen/instrumentpanelen med pianosvarta och kromade detaljer sitter Renaults nya infotainmentsystem med en sjutumsskärm med GPS från TomTom. Programmet Driving eco2 analyserar förarens körstil och kommer med tips om hur man kan göra för att köra mer bränsleeffektivt. En liten monitor med gröna, gula och röda fält indikerar när det är dags att byta växel för att rekommendera växelbyten och därmed sänka förbrukning och utsläpp.

Dubbelkopplingslåda och 0,32 liter per mil 
Till en början kommer Clio med två bensinmotorer och dieselmotorn dCi 90. Den minsta bensinmotorn är trecylindriga och turboladdade TCe 90 på 0,9 liter, 90 hästkrafter och 135 newtonmeter vid 2 500 v/min. Den ersätter TCe 100 från dagens modell och är med sina 21 procent lägre bränsleförbrukning nere på 0,43 liter per mil, motsvarande 99 gram koldioxid per kilometer.

Dieselalternativet dCi 90 har lika många hästkrafter och ett vridmoment på 220 newtonmeter från 1 750 v/min, ett övertag på 20 newtonmeter från föregående modell. Tack vare start/stopp-teknik hamnar bränsleförbrukningen nere på 0,32 liter per mil, eller 83 gram koldioxid per kilometer.

Toppversionen innan Clio RS gör premiär nästa år heter TCe 120 som får Renaults nya direktinsprutade motor på 1,2 liter och 120 hästkrafter med ett vridmoment på 190 newtonmeter från 1 750 v/min. Den lilla fyrcylindriga turbomotorn kopplas till en sexväxlad dubbelkopplingslåda EDC (Efficient Dual Clutch). EDC-lådan kommer under 2013 finnas även till dCi 90.

Blir mer individuell
Nya Clio kommer tillverkas i franska Flins och turkiska Bursa och kommer gå att göra mer individuell än tidigare. Det betyder att kunden fritt kan välja mellan en rad olika backspegelkåpor, kylargrill, bakre kjolpaket, dörrskydd och ett antal olika grafikmönster till taket.

Den ”riktiga” världspremiären är lagd till bilsalongen i Paris i september, vilket är logiskt då det är i södra Europa som huvudmarknaden finns.