Den största skillnaden mot förra generationen Astra cabriolet är faktiskt taket som i denna tappning återigen blivit av tyg, till skillnad från förra generationens plåtcab. Åtminstone av bilderna att döma, en annan möjlighet är att Opel medvetet täckt ett eventuellt plåttak i tyg för att förvilla bland annat bilspioner och motorjournalister.

En del annat som kommer att redas ut vid världspremiären på bilsalongen i Paris i september blir även det slutgiltiga namnet som källor på Opel tidigare medgett inte kommer bli Astra.

”Astra” cabriolet blir först ut med General Motors nya direktinsprutade 1,6 liters turbofyra med start/stopp-teknik i olika trimnivåer upp till 200 hästkrafter. Troligtvis kommer bilen även med den dubbelturbomatade dieselmotorn 2,0 BiTurbo CDTI som vi kunde skriva om tidigare i veckan, så väl som Astras 1,7 litersmotor.

Om en månad kommer mer information om cabrioleten men trolig säljstart blir någon gång under våren 2013.