Känslosam design som på en Alfa Romeo och körglad som en BMW. Ungefär så skulle det nya Mazda träda fram, enligt den då nytillträdde designchefen Ikuo Maeda när jag intervjuade honom på ett design- och innovationsevent i samband med att konceptbilen Shinari visades upp för två år sedan . Med den introducerades formspråket Kodo (japanska för ”själslig rörelse”), vilket sedan tidigare crossovern CX-5 och nu nya Mazda 6 bär. Intrycket är exklusivt och ger vibbar från betydligt dyrare märken som Jaguar och Maserati.

Mazda tycks vara en tillverkare som har korta beslutsvägar och ett öppenhjärtligt interagerande mellan ingenjörer och designers. Vid sidan av den japanska artigheten finns naturligtvis också en slags ångest över att bli sedda som ett märke i mittfåran. Utveckling är ett ständigt måste för Mazda som relativt liten och fristående tillverkare när framför allt sydkoreanska konkurrenter påkort tid tagit stora marknadskliv.
De sportiga ambitionerna står fortfarande högt i kurs och i utvecklingen har man försökt addera körkänslan från den legendariska MX-5.

Och visst, den nya elektrohydrauliska styrningen har mycket fin respons och balansen bibehålls när vägkvaliteten blir sämre och/eller tempot skruvas upp. SkyActiv heter på Mazda-språk all den teknik som bidrar med såväl bränslebesparing som den rätta känslan. Efter en stund känns termen ganska uttjatad, men vi kan konstatera att karossen blivit 30 procent mera vridstyv tack vare ultrahögfasthetsstål samtidigt som vikten har kunnat sänkas.
För svenskt vidkommande är kombi­modellen Wagon mest intressant.
Observera dock att sedanen har åtta centimeter längre hjulbas och därför erbjuder något större benutrymme i baksätet. Mazda förklarar tilltaget med att USA och Kina har en förkärlek till stora sedaner.
Glädjande nog hör även kombins baksäte till de rymligare i klassen och takhöjden är av naturliga skäl bättre än i sedanen. Föregångaren led av ganska högt vägljud, första intrycket av den nya bilen är inte bättre än normalbullrigt.
Vad gäller lastförmåga kan det konstateras att den fallande taklinjen tar bagagevolym i anspråk, 522 liter med uppfällt ryggstöd är mindre än i VW Passat Variant, Volvo V70 och Hyundai i40 kombi. Med fällt säte slår åtminstone Mazda 6 Wagon den svenska rivalen, med sina 1 662 liter. Tyvärr saknar japanen den trevliga finessen med tredelat ryggstöd och får nöja sig med konventionella 60/40. Själva fällningen görs smidigt via spakar på bagageutrymmets sidoväggar. Lastgolvet blir helt plant.

Tvålitersmotorn finns nu i ett lägre effektuttag på 145 hästkrafter och får en blandad förbrukning på 0,55 l/mil vilket ger ett koldioxidutsläpp på 129 gram per kilometer. En helt klart duglig standardmotor, men Sverigeimportören räknar ändå med att den 20 hk starkare ”High Power”-versionen kommer sälja bättre. Den senare är halvsekunden snabbare med 0-100 km/h på 9,1 sekunder, samtidigt som förbrukningen går upp till 0,59 l/mil. Mest kraftfull är nya motorn SkyActiv-G 2,5 på 192 hk/0,63l/148g. Tillsammans med en sexväxlad automatlåda (dubbelkopplingslåda finns ej) och känns i ärlighetens namn inte särskilt sportig, mer åt det amerikanskt silkeslena hållet.
En sportmotor som matchar det körglada chassiet saknas storligen. De två dieslarna på 150 respektive 175 hästkrafter säljs liksom de förstnämnda bensinarna med sexväxlad manuell eller automat. Med manuellhamnar den mindre motorn på 0,41 l/mil och CO2 108 g/km (Wagon). Samtliga motorer förutom 145-hästaren använder sig av regenerering av bromskraften. Mazda har konstruerat ett system där en superkondensator alstrar rörelseenergin. Den stora fördelen gentemot konventionellt batteri är att kondensatorn kan laddas och laddas ur mycket snabbt. Systemet som kallas i-ELOOP använder sedan den lagrade energin för att driva klimatanläggning, ljudsystem och andra elektriska komponenter. Generatorn belastas mindre och därmed minskar bränsleförbrukningen med cirka 5 procent i verklig förbrukning.

På säkerhetssidan är Mazda inte lika innovativa, men glädjande är i alla fall att automatisk nödbroms vid kökrockar är standard. Adaptiv farthållare med autobroms finns till den högre utrustningsgraden Optimum om man också valt automatlåda. Filbytes- och dödavinkelnvarnare är standard i mellannivån Vision som också innehåller bland annat xenon/kurvljus, 19-tumshjul, p-sensorer fram/bak samt navigation. För de flesta räcker basmodellen Core och då börjar priserna på 240 000 kr. Steget upp till en 2,2 D 150 hk Vision innebär ca 280 000 kr.
I december kommer de första bensinbilarna till Sverige, dieslarna dröjer till i början av mars.