I vårt test fick trepipen kritik för att vara aningen för orkeslös. Den större fyrcylindriga 1,4 liters motorn är bara marginellt dyrare men är nästan lika orkeslös, tyvärr drar den dessutom nästan dubbelt så mycket i vissa förhållanden. Från de mindre motorvarianterna hämtas den femväxlade växellådan som tyvärr inte kommer till sin rätt i kombination med den större motorn. I motorvägsfart är varvtalet på tok för högt vilket bidrar till dålig ljudkomfort och den höga bränsleförbrukningen. En sjätte växel är efterlängtad och även ett start-/stoppsystem lyser med sin frånvaro men ska komma under 2013.

Utseendet känns dock modernt men ändå stilrent tack vare den framträdande "flytande" grillen. På tredörrarsmodellen är det bakre partiet starkt influerat av 80-tals modellen 205. I övrigt är det inte mycket som skiljer mot femdörrars modellen. Insteget till baksätet är hyfsat enkelt och väl på plats sitter man bra med god plats för huvudet. Om man i stället hoppar fram till framsätet möts man av klassledande stolar med bra sidostöd.
I jämförelse med föregångaren har 208 bantat rejält vilket har bidragit till bättre köregenskaper än föregångaren 207. Förutom en viktminskning har även ingenjörerna lyckats förstora inneutrymmena trots att bilen exteriört blivit mindre.
Om man tycker att exteriören är aningen slätstruken kanske man blir mer imponerad av interiören. Instrumenthuset har flyttats längre upp mot vindrutan för att man ska slippa ta blicken från vägen under allt för lång tid. För att man ska kunna se instrumenten har ratten gjorts väldigt liten och avlång. Tyvärr hamnar instrumenten trots det skymda bakom ratten i de flesta körpositioner.

I de övre utrustningsnivåerna Active och Allure är en 7-tums touchscreen skärm för styrning av multimedia standard. Dock är den onödigt krånglig och flera snabbvals knappar vid sidan om hade spara många onödiga svordomar.
Motoralternativen sträcker sig från den snåla men orkeslösa trecylindriga 1,0 VTI till den fyrcylindriga 1,6 Turbo som dessutom är unik för tredörrarsmodellen. Den fyrcylindriga motorn som provbilen är utrustad med innebär ett pris­påslag på 5 000 kronor.