Volkswagens modellnamn Golf har funnits sedan 1974 och den nya versionen är generation sju i nummerordning. Sedan 1980-talet har Golf inte bara namngivit den större småbilsklassen utan även varit klassledare år efter år. Försäljningsmässigt är Golf en succé för Volkswagen med över 29 miljoner sålda exemplar globalt. I Sverige är Volkswagen Golf populär, här har det sålts 361 000 bilar sedan starten. I försäljningsstatistiken ligger den utgående Golf på fjärde plats och det med en modell som i princip är tio år gammal. Golf 6 baseras i mångt och mycket på Golf 5 som debuterade redan 2003.
Golf 7 blir först ut från Volkswagen med koncernens flexibla modulsystem kallat MQB. Audi A3 introducerade tekniken som visat sig vara ytterst kompetent (se A3 i test mot Mercedes A-klass) och resurseffektiv. Hjulställ fram och bak hos Golf är i princip identiska med A3, och både fjädringskomfort och stötdämpning upplevs solida vid vår första rejäla tvådagarsprovkörning.
För att hålla kostnaderna nere har Volkswagen valt att arbeta med vanlig stålplåt eller höghållfasthetsstål i karossdetaljer. Aluminium och magnesium är lättare – men kostsamt. Intelligent byggstruktur har gjort Golf 7 både större och lättare, vilket känns modernt.

De svagare motorversionerna har enklare, billigare och lättare bakvagnsupphängning av halvstel typ. I takt med mer prestanda – från 140 hästkrafter och uppåt – är det multilänkbakaxel som gäller.
Den nya miljöbilsdefinitionen som börjar gälla från nyår ligger nya Golf 7 i fatet. Före nyår är tio av elva Golfmodeller miljöbilsklassade, efter nyår endast en, TSI 122 med manuell låda och E85-drift, en modell som blir unik för Sverige. Till sommaren kommer TDI 105 BlueMotion med förbrukning på 0,32 l/mil och CO2-utsläpp på 85 g/km.
Provbilen är utrustad med 1,4-liters TSI på 140 hästkrafter, antingen kopplad till 6-växlad manuell eller 7-växlad DSG-låda. Den senare gör Golf 7 än mer lättkörd. Styrning och chassikontroll är enkla och stabila, ställer sällan eller aldrig till problem. Milt understyrd eller balanserat neutral. Med aktivt chassi, DCC, går det att laborera med fem olika körlägen – Eco, Normal, Comfort, Sport eller Individual. Personligen kör jag helst med sportstyrning, komfortfjädring och normal gasrespons.
Komfortmässigt är nya Golf 7 trevlig, långt ifrån någon småbil. Välavvägd och sensibel, känns som en storlek större än vad längdmåttet 426 centimeter antyder. Men lättningen av karosstrukturen verkar även gått ut över ljudisoleringen. På skrovlig asfalt bullrar Volkswagen Golf överraskande mycket, något som ett framtida svenskt Teknikens Världs-test får påvisa sanningen i.

Se provkörningen av nya Volkswagen Golf på filmDesignmässigt är nya Golf som historien föreskriver måttfullt raffinerad. Stilen är klassiskt Volkswagen, märket som gjort sig känt för att inte göra tvära lappkast inför varje facelift eller generationsväxling. Golf har ända sedan premiären 1974 genomsyrats av den då unge designern Giorgetto Giugiaros idéer och nya modellen är inget undantag. Hommagen i att placera in ett distinkt plåtveck under dörrhandtagen är en snygg hälsning till första Golf 1. Den karaktäristiska breda C-stolpen och den smala fyrkantiga fronten är andra igenkänninghetstecken. Golf har alltid haft en distinkt “tvåbox”-design där kupédelen och frontpartiet med motorhuven givit en klar profil. Många konkurrenter i segmentet har försökt sig på mer eller mindre lyckade försök till “enbox”-utförande, med slutresultat att nästan se ut som minibussar.
Interiört på förarplats är Volkswagen Golf fullvuxen. Materialval, utförande och logik är snudd på premiumklass. Den breda mittkonsolen kunde lika gärna ha kommit från en stor BMW.
Rent praktiskt är baksätet hos nya Golf en av de viktigaste förändringarna. Betydligt mer plats än tidigare även om själva dynan inte lirar i samma division som övriga anrättningen. Soffans ryggstöd är i väl upprätt position, men framförallt gillas det att runtomsikten från samtliga sittplatser är bra. 
Bagageutrymmet har vuxit något, vi uppskattar smarta matkassehållare och den låga lasthöjden.
Kombin Variant kommer under 2013 och kommer till skillnad från Golf 6 Variant att tillverkas i Tyskland. Nuvarande Variant tilverkas i Volkswagens mexikanska fabrik jämte bland annat Jetta. För svenskt vidkommande är flytten till Europa positiv eftersom väntetiderna minskas med en tredjedel.

Prismässigt har Volkswagen Sverige förhandlat sig till mycket bra priser från huvudkontoret I Wolfsburg. I princip är prisbilden densamma som för utgående Volkswagen Golf 6. Instegsmodellen TSI 105 med 1,2-liters bensinare kostar från 169 900 kronor, men volymmodellen beräknas bli TDI 105 samt TSI 122 med Masters-paket. Paketet är i princip nödvändigt om du vill sälja bilen som begagnad om några år, men gör också Volkswagen Golf 7 mycket konkurrensduglig. Säkerhetsmässigt ingår nämligen adaptiv farthållare ACC och Front Assist med City Emergency Brake. Lull-lull i form av 16-tums lättmetallfälgar, bättre stereo och mer krom ingår också I Masters. Plus smart genomlastningslucka i baksätets ryggstöd. Merpriset är 13 500 kronor och vårt tips är att kryssa för detta. Nästa utrustningssteg är GT som går att beställa till de starkare TSI 140 samt TDI 150, här är det sportiga förtecken som gäller med 17-tumsfälgar, mörktonade rutor och svärtade baklampsglas. För ökad säkerhet går det att  beställa Lane Assist plus automatiskt avbländande helljus. 
Även utan dessa tillval är nya Volkswagen Golf ett säkert val att köpa och det på fler än ett plan.