Jag har en Subaru Legacy 2,0D från 2010. En trevlig bil på alla sätt och vis, men nu ska den säljas och jag lade därför ut den på Blocket. En herre ringde och efter en provtur var vi överens om priset. Men innan köpet var definitivt klart ville han att en kunnig märkesverkstad skulle lyssna på motorn och bedöma om den var bra. Precis när vi startade bilen för provturen kunde man nämligen höra ett metalliskt missljud, ett ”plåtskrammel” som försvann strax över 1 000 varv per minut. Jag hade själv inte hört ljudet tidigare och hade ingen aning om var det kom ifrån. Det lät som något satt löst och vibrerade.

Vi kontaktade därför en närliggande märkesverkstad för Subaru som sa att de hade tid för en snabb kontroll klockan 13.00 på måndagen veckan därpå. Det var trist att det inte fanns en snabbare tid, men samtidigt var det skönt för både köpare och säljare att det var en kunnig märkesverkstad som gjorde bedömningen och inte vilka klåpare som helst.
På måndagen lämnade jag in bilen redan klockan 8.00 för att de skulle få ordentlig tid på sig att göra kontrollen. Några timmar senare ringde de tillbaka.
– Beträffande det här missljudet, du behöver nog inte ta hit köparen, för det här är allvarligt. Vi måste riva ned mycket för att se vad det är för fel, sa verkmästaren på den auktoriserade verkstaden.
Självklart frågade jag efter kostnaden.
– Det är svårt att säga när vi inte vet säkert vad felet är, men du kan räkna med 15 000-20 000 kronor. Du vet, när vi har rivit ned så mycket delar är det lika bra att byta både kedja och spännare. Har du motorförsäkring? undrade verkmästaren.

Nej, bilen hade varit halvförsäkrad tills för ett par veckor sedan, men inte nu. Hur som helst hade inte den fantastiska märkesverkstaden tid att göra något åt min bil den närmaste veckan och jag blev ombedd att hämta den. Jag undrade om jag egentligen vågade köra den.
– Nja, man vet ju aldrig. Kedjan kan ju gå plötsligt och då blir det ett jäkla trassel, svarade den auktoriserade experten.

Jag hämtade i alla fall bilen och körde sedan en annan bilverkstad. Ingen auktoriserad Subaru-verkstad men en expert på riktigt.
Dessutom betydligt billigare än märkesverkstaden. Om det nu skulle bli en stor reparation var det säkrast att den gjordes av en verkstad som var billig och effektiv. Den icke-auktoriserade verkstaden Jobparts i Rimbo tog bilen och lovade att ringa när de visste mer om orsaken till missljudet.
Några dagar senare hör Fredrik Donner, Subaru-expert och ägare av Jobparts, av sig.
– Nu är den klar.
– Redan?
– Ja, det var bara ett stag till främre katalysatorn som hade spruckit och därför skramlade avgasröret. Det tog 15 minuter att svetsa dit. Nu sitter det perfekt, svarade Fredrik Donner.

Återigen är det bevisat. Yrkesskicklighet kommer inte med e-post från generalagenten.
Det retar mig att märkesverkstaden lyckades sumpa min bilförsäljning. Men samtidigt är jag glad över att jag inte lämnade in bilen på verkstaden med auktoriserad inkompetens och blev luggad på 20 000 kronor. Slutet gott...