Till bilsalongen i Los Angeles om elva dagar (pressdagarna är redan om nio dagar) tar Chrysler med sig Fiat 500e – med andra ord lilla 500 med elmotor. Detroit-konkurrenten Chevrolet kontrar med att ta med småbilen Spark med elmotor – Spark EV som den då heter.

Chevrolet Spark EV är utrustad med en elmotor som levererar minst 100 kilowatt (mer preciserat än så uttrycker de sig inte) och ett konstant vridmoment om 542 newtonmeter. Siffrorna gör – enligt Chevrolet – Spark EV till en av de snabbaste bilarna i sitt segment. 0-96 km/h går på under åtta sekunder. Något toppfart nämns inte men räkna inte med att den är lika imponerande.

En annan punkt som Chevrolet lyfter fram med Spark EV är laddningstiden. Litiumjonbatterierna med 20 kilowattimmars lagringskapacitet kan snabbladdas till 80 procent på endast 20 minuter. Det ska också vara bland de ledande i segmentet, precis som räckvidden som de dock inte går ut med officiellt än. Via ett uttag på 240 Volt kan batterierna maxladdas på mindre än sju timmar. Men det ingår bara en laddkabel för 120 Volt när man köper bilen med anledning av att spänningen i det amerikanska elnätet är just 120 Volt. I Sverige har vi 230 Volt.
Batterierna har en garantitid på åtta år och 16 000 mil vilket man alltså får anse vara dess livslängd.

I sommar är det premiär hos Chevrolet-handlarna i Kalifornien.