Ni som tycker det här med hög toppfart hos en bil är oväsentligt och mest är barnsligheter kan sluta läsa den här artikeln redan nu.
Nya Bentley Continental GT Speed handlar nämligen bara om en sak – fart. Kryddat med lyxig aura i vanlig Bentleysk anda. Föregångaren blev en säljsuccé, vissa år sålde man fler Speed än vanliga "Conti". Kunderna runt om i världen älskar att veta att deras bil tillhör de allra snabbaste. USA, Kina, Mellanöstern, Storbritannien och Ryssland är de stora marknaderna för tvådörrarscoupén Continental GT, som fyller tio år som modell i år. Första gången bilen visades var på Parissalongen 2002.

Förra året genomgick Continental GT ett rejält ansiktslyft tekniskt och kosmetiskt. Bentley hävdar själva att det rör sig om en helt ny generation, men under den nya karossen är det samma Volkswagen Phaeton-mekanik/teknik som tidigare. Inget fel med det.
– Vår nya GT Speed utvecklades att bli vår snabbaste någonsin, berättar Brian Gush, chassi- och motorchef hos Bentley.
Och snabb är nya GT Speed. Förutom toppfarten på 330 km/h accelererar bilen 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Ännu mer imponerande är 0-160 km/h på nio sekunder, Speed verkar aldrig vilja sluta öka takten, även när man kommit upp i fart.
Den sex liter stora W12-motorn med dubbelturboladdning levererar numera 625 hästkrafter vid 6 000 r/min. Vridmomentet är lastbilslika 800 newtonmeter. Växel­lådan kommer från ZF, är åttastegad och har fått en Block Shifting-funktion som innebär snabbare nerväxlingar. Man kan kliva direkt från högsta växeln ända ner till tredje växeln vid behov. Allt för att maximera framfarten.
– Kylning är A och O när det handlar om högfartsprestanda, fortsätter Brian Guth.
Vid toppfarten 330 km/h ­passerar fyra kubikmeter luft genom kylaren. Varje sekund. Lika mycket luft skickas ut genom de specialdesignade framfälgarna som suger ut luften ur motorrummet via hjulhusen.

Designmässigt utmärker Continental GT Speed sig från sina "simplare" V8- och W12-syskon genom ett mer mörktonat frontgrillgaller, räfflade avgaspipor och de unika 21-tumsfälgarna. W12-emblemen på framskärmarna och den tunna kromsargen runt baklamporna kommer även vanliga GT/GTC W12 få under nästa år, fram till dess ståtar Speed ensam om dessa signaler. GT V8 blir dock utan motoremblem och den extra kromlisten. Interiört är det quiltad läderklädsel, borrad gaspedal och lättad växelspaksknopp som gäller. Bentley-kunderna är sobra av sig och det räckertydligen med små, små detaljskillnader för att sticka ut.

Sträcker ut på Autobahn söder om München med slutdestination Österrike. Fäller ner gaspedalen när sikten är fri och hastighetskyltarna är de rätta, de som signalerar fri fart. Tät trafik och en viss försiktighet gör att jag aldrig får tillfälle att bottna hastighetsmätaren (340 km/h) men i strax under 300 km/h kan jag prata i vanlig samtalston med min passagerare.
Ljudnivån i GT Speed är kusligt låg, luftfjädringen absorberar den tyska, snabba asfalten såpass avstämt att fartblindheten blir en ständig sjuka i bilen. Något som man kan bli varse om när en långsam bil utan uppsikt bakåt väljer att kliva ut i snabbaste filen. Tackar för de extrautrustade keramiska bromsarna (420 mm fram, 405 mm bak) på provvagnen. Bilens höga tonnage, tjänstevikt 2 320 kilo, gör att den levande massan märks när framfarten ska till att hejdas.

Inne i kupén hänger jag och medpassageraren i våra bälten en stund, sedan bär det av igen! Gaspedalen har mest funktion som avtryckare, man bara väntar på att skjuta iväg en ny salva med kraft. Sittpositionen är halvhögt upp som hos en kompakt-suv och den inre bredden känns slösande lyxig, vilket bidrar starkt till en beroendeframkallande känsla för bilen.
Närmare två miljoner kronor kostar nya Continental GT Speed, knappast billigt, men jag lyckönskar de få köpare som hinner lägga beslag på ett exemplar i Sverige.