Snyggt eller inte? Ett kritiskt öga kan tycka att de svulstiga linjerna är för lättköpta och kanske får ett kort "bäst före"-datum. Personligen tycker jag dock att formen sitter klockrent på nya Clio. I synnerhet interiören som domineras av en instrumentpanelöverdel som kan beställas i olika färger.
Bilen jag provkör är metallicröd och färgmatchande röda detaljer är spridda runt om i kupén. Panelöverdelen är knallröd.
Nej, det ser inte billigt ut alls, snarare heminredningsmagasinsexklusivt.
Inredning och reglage har fått ett nytt formspråk som inte känns igen från andra Renault-modeller. Det ser bra ut, och värmereglagen är behagliga att ta på, utan lågbudgetkänsla.
Jämfört med gamla Clio har den nya tagit klivet över fyrametersgränsen. Det betyder hyfsad plats i baksätet och att du kan lasta 300 lådliter under insynsskyddet. Det är bra värden i småbilssegmentet, men inte något som konkurrerar med bilar i Golf-klassen.
Behöver man mer utrymmen kommer en kombiversion under våren 2013. Tredörrarsversionen, bilen ingen vill ha, har däremot fått stryka på foten. För att inte saknaden ska bli för stor har Renault dolt handtaget till bakdörrarna i bakkanten på rutan. Vi har sett det förr, första storseriebilen var Alfa Romeo 156 och året var 1998.

Körkomforten går åt det mjuka inbjudande hållet. Det allt längre axelavståndet har gjort att "struttigheten" har försvunnit. Tillsammans med bra ljudisolering är det inte mycket i körupplevelsen som avslöjar att du kör en småbil. När jag provkör den fyrcylindriga dieseln på 1,5 liter och 90 hästkrafter snurrar motorn 2 000 varv per minut i 110 kilometer i timmen. Det går riktigt tyst och man kan prata lågmält med sina medpassagerare, trots motorvägsfart. ­En pärla, om du frågar mig.
Dieselmotorn drar 0,34 liter per mil och släpper ut 90 gram koldioxid per kilometer. I år hade den varit en miljöbil med bred marginal men inte från och med årsskiftet.
Du tänker kanske "men vadå, 2013 gäller ju 95 gram, då ska väl 90 gram duga"?
Men så är inte fallet. De nya miljöbilsreglerna tar nämligen hänsyn till vikten. Väger bilen mer än EU-genomsnittet 1 372 kilo så får den släppa ut mer koldioxid, nämligen knappt ett halvt gram extra koldioxid per tio kilo tjänstevikt som överskrider gränsvärdet 1 372 kilo.
Så långt är nog de flesta med i galoppen. Men viktregeln gäller också omvänt. En bil som väger mindre än 1 372 kilo måste släppa ut 0,45 gram mindre för varje tio kilo vikt som understiger gränsvärdet. Eftersom Renaults utvecklingsingenjörer har gjort ett mycket bra jobb och lyckats få ner bilen under 1 100 kilo så kan vi konstatera att bilen är alldeles för lätt för att checka in som miljöbil, trots en förbrukning på 0,34 liter per mil!
Men Renault har en lösning på problemet. Det finns en ultragrön version att köpa. Samma dieselmotor, men med en högre utväxling och bättre aerodynamik har man fått ned förbrukningen till 0,32 liter per mil i EU-cykeln. Det betyder 83 gram i koldioxidutsläpp och grönt ljus för miljöbilsklassning även 2013. Om den verkligen är snålare ivanlig stadstrafik är en helt annan fråga. Kanske den högre utväxlingen gör att du hellre kör på en lägre växel än annars?    

Tyvärr prisar dieselmodellerna bort sig från de större försäljningsvolymerna. Billigaste diesel­modellen finns bara med den något högre utrustningsnivån ”Expression” och kostar 169 900 kronor. Det är 20 000 kronor mer än motsvarande bensinmodellen. Med bara en ­deciliter i bränsleförbrukningsvinst tar det tid att köra in merpriset. Synd, för kombinationen Clio och 1,4-liters dieselmotor är riktigt trevlig.
Merparten av kunderna kommer alltså att köpa en bensindriven Clio. Instegsmodellen
för 129 900 kronor har den gamla fyrcylindriga motorn på 1,2 liter och 75 hästkrafter. Med en förbrukning på ”hela” 0,55 liter per mil är bilen förstås ett otidsenligt miljömonster!
Renault talar hellre om deras helt nya trecylindriga motor på 0,9 liter. Med all rätt. Med hjälp av turbo ger den 90 hästkrafter och förbrukningen ligger på 0,43 liter per mil, koldioxidutsläpp 99 gram. För att vara en trepip går den osedvanligt mjukt med diskret stämma. Med jämnt gas­pådrag är det svårt att höra att det är en trecylindrig motor. Motorn drar vibrationsfritt från 1 500 varv, och från 2 500 varv börjar det röra på sig.

Clio är den första modellen att utrustas med den nya motorn men gissningsvis får vi få se den i en rad Renault-modeller framöver. De senaste åren har det kommit en rad trecylindriga motorer från olika tillverkare, och Renault-motorn tillhör definitivt de främsta.
Priset för Clio med den lilla 0,9 liters motorn är 139 900 kronor. Standardutrustningen omfattar farthållare, start/stopp-system och en bra ljudanläggning.
Den som betalar 10 000 kronor till når utrustningsnivån ”Expression” vilket bland annat betyder luftkonditionering, navigator och läderklädd ratt. Nya Clio kommer att börja säljas i Sverige i januari.