Henrik, en skarpsynt Teknikens Värld-läsare, skickade till oss två bilder som tidigare under dagen togs på en mack i Kode norr om Göteborg. Henrik var snabb att plåta när han såg vad det rörde sig om, nämligen nya generationen BMW M3 Sedan som sannolikt bara kommer att heta BMW M3. Detta eftersom coupé- och cabrioletversionerna kommer att lyda under 4-serien och därmed heta M4.

Bilder (och filmer) på kommande BMW M3, eller F80 som internbeteckningen är, har vi sett tidigare från både Nürburgring och München. Men Henriks bilder innehåller något som ingen bild tidigare visat och det är värt några rader. Titta på de två första bilderna i bildgalleriet nedan så ser du att BMW-föraren håller i den blåa ”pistolen”. Han tankar alltså etanol! Eller E85 som det heter då inblandningen av vanlig bensin är 15 procent. Pumphandtaget för blyfri 95 sitter kvar i pumpen. Mycket märkligt.

Vad det rör sig om kan vi inte med säkerhet veta, men vi kan ana oss till anledningen. Det skulle kunna vara så att BMW testar en etanolkonverterad motor för kommande M3. Men nej, sannolikheten för det tror vi är lika med noll.
I stället handlar det sannolikt om något helt annat, nämligen tankspriddhet. Henrik som tog bilderna berättar för oss att den tankande mannen verkade lite vimsig. Han tog pistolhandtaget och tänkte trycka in dess munstycke i vänster bakskärm, men där hittade han inget tanklock, så han fick kila över till andra sidan av bilen för att kunna fylla tanken. Det om något kan vara ett tecken på att en stressad BMW-testförare inte reflekterar över att han greppade det blåa handtaget i stället för det gröna. En annan trolig möjlighet är att han tog det blåa handtaget i tron om att det var ”Super bleifrei” som hemma i Tyskland. Hur M3:an mådde efteråt förtäljer inte historien.

Nya BMW M3, som troligtvis har premiär på Frankfurtsalongen hösten 2013, kommer att ha en rak turboladdad sexa på 3,2 liter och omkring 420 hästkrafter (inte 450 som det tidigare ryktats om). Effekten är alltså ungefär densamma som i dagens V8 i M3 E90 men kommer i stället att ha högre vridmoment.
M3 F80 kommer att bli aningen snabbare än sin föregångare, mest på grund av lägre vikt då lättviktsmaterial som kolfiber och aluminium används i större omfattning.
Motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar i växlarna blixtsnabbt.