Förra säsongens riktiga körhöjdare BMW 1 M Coupé blev en kortvarig produkt. Utvecklad av BMW M GmbH i en låg serie blev den snabbt hett eftertraktad av körsugna förare. Mer vildsint fordon fanns knappt 2011.
Nu släpper samma BMW M GmbH nya BMW M135i, givetvis baserad på 1-serie, med sprillans ny tredörrars kaross men även i den mer praktiska halvkombin med bakdörrar. Att skippa bakdörrarna sparar 7 000 kronor.
Som M-märkt BMW är M135i den första bensinversionen jämte de mer etablerade M3, M5 och M6. M-märkta produkter är huvudnäringen men även individualiserade samt säkerhetsklassade fordon och körträning ingår i affärsplanen för den externa BMW-firman som fyller 40 år i år. Och vilken present de snickrat ihop till sig själva!

Teknikens Värld har tidigare hyllat nya 1-serie (dubbel testvinnare) med fyrcylindrig motor för att vara en smidig, körglad och väl sammansatt figur. Nu kommer den teknikspäckade 35i-motorn på plats – rak sexcylindrig treliters med Twinturboteknik på 320 hästkrafter och maffiga 450 newtonmeter i vridmoment. Detta är upptrimmat med 14 hk och 50 Nm jämfört med BMW 335i. Spakar du själv blir det sexväxlat, annars den fina åttastegade Steptronic. Drivlinan är själva grejen med M135i även om chassit också fått sig en rejäl översyn med sänkning (10 mm) och fastare chassisättning. Bromsutrustningen har uppgraderats för kvickare och mer uthållig hejdning.
Exteriört är det M Performance för hela slanten, ingen på gatan ska missa att du köpt den värsta lilla BMW:n. 18-tums femekersfälg i egen design, större luftintag, unika tröskellådor och en akter med dubbla runda utblås samt fuskdiffusor. I detta nya tredörrarsutförande saknar dörrarna rutram och de redan breda bakskärmarna har ridbyxlook. Lackad i Estorilblått definitivt en nackvridare på stan.
Interiören är lite mer modest, här syns mest M-blåa stygn och dekor på instrumnetbräda samt djupa sportsitsar. Snyggt och propert.

Slänger nyckelklumpen i facket framför växelspaken, trycker till på startknappen. Ett något förhöjt tomgångssound märks, men inte så att det stör. Tvärtom, nyare BMW-bilar saknar forna tiders sexiga ljud.
Raskt ut på Autobahn och motorn når strax sin arbetstemperatur. Efter ytterligare någon minut är det fri lejd, foten går i botten och vi färdas strax i 250 km/h. Lätt och stabilt på samma gång. “Effektivt” är det ord som först kommer ur min mun när det samtalas med min fotograferande co-driver.
BMW M135i fortsätter sin busresa med mig när vi viker in på kurvigare vägavsnitt och till med vidare mot lite grusåka. Viktbalans 50-50 och enbart bakhjulsdrift gör det enkelt att balansera M-chassit, drivlinan står hela tiden med mer kraft om så önskas.
Närmaste konkurrent är Audi RS3 Sportback som med sin karaktärsfulla 2,5-liters TFSI-femma på 340 hästkrafter mer är att likna vid ett precisionsinstrument. M135i har mer känsla över sig.
Om ett år kommer två andra sportnyheter som vill slå lill-Bumsen på fingrarna. Kommande Mercedes-Benz A 45 AMG får ryktesvis fyrcylindrig tvålitersmaskin och fyrhjulsdrift 4-Matic! För svenskt vidkommande ska Polestar lansera sin Volvo V40 och vi kan räkna med att bilen får nya fyrcylindriga VEA-motorkonfigurationen. 2013 verkar gå i premiumbusbilarnas tecken!  

Det som saknas M135i är den tidigare 1 M Coupéns ibland elaka uppträdande. Personligen kan jag dock vara utan detta. Då ser jag hellre fram mot när 1-serie får fyrhjulsdrift xDrive lagom till årets vintersäsong, lanseras först hos 120d och M135i. Då kan vi börja snacka om allroundsportvagn!