På bilsalongen i tyska Essen som öppnar upp dörrarna för besökare på lördag visar Toyota Motorsport GmbH (TMG) upp tre sportiga kärror. Mest iögonfallande får nog deras Lexus LS 460 vara. Dock har den en helt ny modellbeteckning då den rätt och slätt benämns TMG Sports 650.
Denna lyxsportvagn är än så länge bara ett koncept men serietillverkning och försäljning verkar inte ligga långt borta då de i pressmeddelandet skriver ”Priset: skall fastställas”.
Med TMG Sports 650 har man skapat en ren prestandabil av LS och enligt TMG har man för avsikt att tänja på gränserna för prestanda inom alla områden. Den är byggd för att bjuda sin ägare på fulländad precision både på vägen och på banan.

Precis som vi misstänkte förra veckan är det 650 hästkrafter som utvecklas ur motorn som är en dubbelturboförsedd V8 med fem liters cylindervolym. Maxeffekten uppnås vid 6 500 r/min. Maxvridet ligger på 765 newtonmeter och återfinns vid 5 460 r/min. Till motorn är en åttastegad automatlåda kopplad. Tre olika automatiska och ett manuellt växlingsläge finns att välja mellan. Paddlar på ratten lär finnas.
Om drivningen sker på bakhjulen eller alla fyra nämner inte Toyotas motorsportavdelning. Däremot berättar de att TMG Sports 650 har Torsen-differential, fjäderben av coilover-typ och Sachs-dämpare.
Bromsarna med högpresterande kolfiberkeramiska skivor kommer från Brembo. Hjulen mäter 20 tum och har däck i dimension 275/35 fram och 345/30 bak. Framdäcken kan fås 20 millimeter bredare om man väljer till ett sorts banpaket.
Karossen har det jobbats en hel del på för att få LS att bli stadigare på vägen/banan. Aerodynamiken har man lagt ned mycket tid på i vindtunneltester vilket syns i form av en kraftfull spoiler fram med splitters och en ännu kraftfullare diffusor bak. Dessutom har tröskellådorna förvandlats till kolfiberorgier med karaktärsfullt utseende. Kolfiber finns lite varstans i TMG Sports 650, inte minst taket som är gjort helt i lättviktsmaterialet. Notera även bilden på motorn med kalluftstunnlarna i – just det – kolfiber.

Lexus LS har med andra ord blivit en grovkalibrig racer. En konkurrent man genast kommer att tänka på är Mercedes S 65 AMG som förvisso har V12-motor på sex liter men effekten är jämbördig – 629 hästkrafter. Vridmomentet är dock högre hos S 65 AMG med 1 000 newtonmeter, men i gengäld är den inte lika snabb som TMG Sports 650. Mercan fixar 0-100 km/h på 4,4 sekunder och toppar 250 km/h (elektroniskt begränsad). TMG Sports siffror är 3,9 sekunder och 320 km/h vilket delvis kan förklaras av 225 kilo lägre vikt. 2 050 kilo jämfört med 2 275 kilo för S 65 AMG. Prestandasiffrorna är imponerande för en drygt 5,1 meter lång bil.