Receptet och skapandet för XFR-S är densamma som coupé- och cabrioletversionen av XKR-S genomgått tidigare. Det vill säga, ta vanliga 510-hästars XFR-versionen som bas. Trimma motorn, vässa chassit och förbättra aerodynamiken, och plötsligt har du den snabbaste katten i stan.

Den 5,0-liters kompressormatade V8-motorn i Jaguar XFR-S har 550 hästkrafter och 680 newtonmeter, 40 hästar och 55 newtonmeter mer än i vanliga XFR. För att klara den extra kraften har kardan- och drivaxlar förstärkts samtidigt som en ny momentomvandlade monterats. Kraften går genom en åttväxlad automatlåda med Quickshift-funktion.

För att kunna ha använda sig av de nya hästarna har Jaguar gjort en ordentlig översyn av chassi, stötdämpare och fjädrar. Fjädringen har blivit 30 procent styvare både fram och bak med ökad stabilitet och snabbare respons som resultat. Det aktiva dämparsystemet läser av underlaget upp till 500 gånger per sekund och justerar dämparnas hårdhet beroende på körsätt. Tidigare har Jaguar beskyllts för att ha en lite avdomnad styrning, men det ska enligt Jaguar nu vara avhjälpt i XFR-S genom att den fått ta del av styrsystemet från nya F-Type.

Utseendemässigt avslöjas R-S-versionen främst genom den illblå lanseringsfärgen, men den som har ögonen med sig noterar också den större bakvingen, de större luftintagen i fronten och de nya 20-tumsfälgarna. Den som nu däremot inte vill ha sin XFR-S blå kan välja mellan fyra andra färger, svart, grå, vit och röd. Interiört hittar vi R-S-logotyper ingraverat i bland annat stolarnas ryggstöd.

Den förbättrade aerodynamiken, högre effekten och styvare chassit gör tillsammans att toppfarten har höjts till 300 km/h, men är även då elektroniskt begränsad.

Ett drömscenario nu vore att Jaguar vågar släppa den nyligen lanserade kombiversionen Sportback i vass XFR-S-version, vi håller tummarna. Fram tills dess tittar vi på filmen nedan och njuter av motorljudet, gör det du också!