Vid årsskiftet upphör Volkswagen att sälja den gasdrivna Passat EcoFuel som taxi. I stället erbjuder man gasdrivna Touran EcoFuel med DSG-låda som taxilösning.
I ett brev till taxiåkare i Stockholm, som Teknikens Värld har tagit del av, förklarar Volkswagen sitt beslut: ”Vi bedömer att Touran EcoFuel bättre kommer att motsvara de specifika behov som taxi har. Touran har en annan typ av DSG-växellåda, som skiljer sig rent konstruktionsmässigt från den i Passat. Det är vår uppfattning att den växellådan passar bättre ihop med de behov som taxi ställer.”

Den bakomliggande orsaken lär vara att Volkswagen byter växellåda 1-3 gånger i varje såld Passat EcoFuel DSG som går som taxi. Kostnaderna för detta är så stora att det inte lönar sig att sälja bilarna. Uppenbarligen är problemen av sådan art att de heller inte kan lösas med reparation eller ombyggnad av lådan.

För privatpersoner är inte problemen lika uppenbara. Volkswagen hävdar bestämt att problemen bara uppkommer hos taxibilar.
– Problemet med DSG-lådan beror inte på körsträckan, det har att göra med körsättet som är speciellt för taxi, med många start och stopp, förklarar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige, för Teknikens Värld.

Beskedet kan betyda att nybilsförsäljningen och andrahandsvärdet på Passat EcoFuel med DSG-lådor får sig en knäck. Många spekulanter på en Passat EcoFuel DSG lär ställa frågan ”När går växellådan sönder?”.
Men Volkswagen menar att oron är obefogad.
– Jag tror inte beslutet att dra in bilen från taximarknaden kommer att påverka begagnatvärdet. Det är normalt inte ett problem för privatkunder, och om det har förekommit problem har Volkswagen tagit hand om det, säger Marcus Thomasfolk.

Ska vi tolka det som att Volkswagen kommer att stå för eventuella växellåderas på DSG-bilarna?
– Nej, garantin är två år och efter det får man se på varje enskilt fall vad haveriet beror på, säger Marcus Thomasfolk till Teknikens Värld.

Varför använder inte Volkswagen DSG-lådan från Touran i Passat?
– Det är svårt att ställa om produktionen och Sverige är en liten marknad. På andra marknader används inte gasbilar som taxi i lika stor omfattning, förklarar Marcus Thomasfolk.

Läs gärna vår tidigare artikel DSG-lådan kan tappa drivningen.