De flesta förknippar biltillverkaren Porsche med dess grundare Ferdinand Porsche. Men det var hans son Ferry och hans ingenjörsmässiga bedrifter som skulle komma att lägga grunden för Porsches enorma framgångar. Under Ferry Porsches ledning konstruerades 911-modellen som än i dag, 50 år sedan starten, är en institution och ett riktmärke i bilindustrin.

Porsche 911 premiärvisades för världen på Frankfurts bilsalong 1963 men hette då 901. Efter protester från Peugeot döptes modellen om till 911 inför lanseringen 1964. I sitt enklaste utförande hade 911 en sexcylindrig boxermotor som utvecklade 128 hästkrafter och hade en toppfart på 211 km/h. Det dröjde inte länge innan modellprogrammet började växa i rask takt, dels uppåt med 160 hästkrafter starka 911 S, dels nedåt med fyrcylindriga 912.

Porsche gick mycket försiktigt fram med utvecklingen av 911 men 1973 lanserades vad som kan sägas vara andra generationen. Tio år efter debuten fick 911 sin första riktiga omarbetning, framförallt för att leva upp till hårdare amerikanska krockkrav. 1974 kom den första turbomodellen, med trelitersmotor, 256 hästkrafter och en bakvinge lika stor som ett fågelbad. 1983 introducerades SC-modellerna som var en mild uppdatering med en ny 3,2-litersmotor som största nyhet.

1988 hände stora saker då omkring 85 procent av delarna i 911 byttes ut mot nya i 964-generationen. Dörrpartierna och fönsterlinjen såg dock fortfarande precis ut som de gjorde 20 år tidigare. Den luftkylda boxermotorn var nu på 3,6 liter. Den största milstolpen under 964-generationens livstid var införandet av fyrhjulsdrift.

993-generationen som lanserades 1993 blev den sista med luftkyld motor. Den nya 911-modellen särskiljdes tydligast genom de integrerade stötfångarna och den rundade designen. Ett helt nytt aluminiumchassi och biturboladdning i Turbo-modellen var de stora nyheterna.

1997 kom 996-generationen och väckte ilska hos många 911-fantaster med sin vattenkylda motor. Designen blev en kontroversiell fråga då 911 för första gången inte hade runda strålkastare och dessutom delade många designelement med den mindre och billigare Boxster-modellen.

På 997-generationen, lanserad 2004, var de runda strålkastarna tillbaka och ordningen återställd. Porsche Active Suspension Management (PASM) gjorde 911 till en betydligt mer körbar och användarvänlig bil. Hösten 2008 uppdaterades 997 och blev ännu effektivare tack vare direktinsprutning och dubbelkopplingslåda.

Det senaste steget i 911-utvecklingen är 991-generationen som lanserades 2011. Med betydligt längre axelavstånd och bredare spårvidd har 911 blivit bekvämare än någonsin men utan att förlora sin spets. 991 blev först i världen med sjuväxlad manuell låda.

50-årsjubileet kommer att firas på flera sätt. Den första hållpunkten är bilshowen Retro Classics i Stuttgart. 7-10 mars ställer Porsche Museum i Stuttgart ut fyra specialmodeller; en tidig 911 Turbo Coupé, en studie till 911 Cabriolet från 1981, en gatversion av 911 GT1 från 1997 och en förseriemodell av Typ 754 T7.

Porsche kommer även att skicka ut en 911 från 1967 på världsturné. Bilen ska besöka fem kontinenter under 2013 och synas på de flesta stora biltillställningar. Med början den 4 juni och slut den 29 september har Porsche Museum en specialutställning över 911-modellens historia och utveckling.