Volkswagens klassiska men diffusa kombibeteckning Variant har börjat stryka på foten. När nya Volkswagen Golf presenterades i kombiutförande för några månader sedan gick den, precis som man kunde förvänta sig, under namnet Golf Variant. När det nu är dags för Volkswagen-handlarna att öppna orderböckerna har Variant bytts ut mot Sportscombi. För den som ofta pratar om Saabs kombibilar kan namnbytet orsaka problem rent uttalsmässigt. Jämför SportCombi och Sportscombi.
Namnbytet gäller dock endast svenska marknaden och Volkswagen Sverige menar att man vill förtydliga att det är en helt ny bil det rör sig om.
– Vi vill med detta markera det stora steg som bilen tagit i sin utveckling. Då talar vi teknik, utrustning och design, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Nya Golf-kombin kommer förmodligen att locka en större kundgrupp än föregångaren, även de som vanligtvis siktar in sig på större modeller. Anledningen är att nya generationen är en storlastare av rang där mellan 605 och 1 700 liter bagage ryms beroende på om baksätet är fällt eller inte. Det är betydligt mer än i föregångaren och i paritet eller till och med bättre än flertalet större bilar. Här några jämförelser: Volvo V70 rymmer 575/1 600 liter, Hyundai i40 Kombi 553/1 719 liter, Peugeot 508 SW 560/1 598 liter, Ford Mondeo 554/1 745 liter samt storebror Volkswagen Passat Variant 603/1 731 liter.
Nya Skoda Octavia Combi rår Golf-kombin dock inte på, fast skillnaderna är relativt små. Octavian fixar 610 respektive 1 740 liter.

Sedan i går, 21 maj, går det att beställa nya Volkswagen Golf Sportscombi. Fyra motoralternativ är aktuella nu. Ytterligare fyra kommer tillgängliggörs i sommar och ytterligare två efter sommaren. Alla motoralternativ med tillhörande specifikationer finner du i listan nedan. Prisuppgifter finns också för de fyra motorer som är aktuella i den första omgången.
Som standard är Golf-kombin utrustad med fem- eller sexväxlad manuell låda. DSG-dubbelkopplingslåda finns som tillval till merparten av motoralternativen.
Bland de alternativ som lanseras lite senare finns både fordonsgas- och etanoldrivna samt två fyrhjulsdrivna modeller. Pristillägget för fyrhjulsdrift är 6 900 kronor, klart överkomligt.

Tre utrustningsnivåer finns. Dessa är grundversion, Masters och GT. Sistnämnda finns endast tillsammans med de större motoralternativen. Prispålägget från grundversion till Masters är 9 500 kronor.

Totalt 1,8 miljoner exemplar av Volkswagen Golf Variant har sålts världen över sedan första generationen kom 1993. Av dessa är ungefär 50 000 exemplar sålda i Sverige. Hur många Volkswagen Sverige siktar på att sälja av nya Golf-kombin har inte utannonserats, men med tanke på rymlighet och konkurrenskraftig prissättning lär de ha skruvat upp ambitionerna sedan förra generationen.

De första bilarna når svensk mark i september. Då nya Golf Sportscombi tillverkas i Tyskland och inte i Mexiko som föregående generation gjorde, är det betydligt kortare ledtider (leveranstider) som gäller.

Vill du läsa mer om nya Volkswagen Golf sportscombi och alla tekniska detaljer kan du göra det här.