Teknikens Världs utgivning startade 1948, då i samarbete med tidningen Flyg.
1950 togs vinjetten Flyg bort och Teknikens Värld började koncentrera sig mer på bilar även om det fortfarande förekom en hel del flyg, raketer och annat.

Men innehållet koncentrerades mer och mer på bilar och det var bland annat mycket racing, främst Formel 1, under 70-talet med Ronnie Peterson allt som oftast i huvudrollen.
På den tiden var det sällsynt med Formel 1 i televisionen och det gjordes stora tävlingsreferat med resultat och allt i Teknikens Värld, något som fortsatte in på 80-talet, men det svenska Formel 1-intresset hade bleknat kraftigt redan efter Ronnie Petersons död 1978.

1987 slog Teknikens Värld hastighetsrekordet i sex olika cylindervolymsklasser, däribland den största där tidningens testchef Björn Sundfeldt körde 315 km/h i en Porsche 911 DP3 Zirkelbach, på allmän väg, dock avspärrad.
En annan motorsport det satsades kraftigt på var dragracing, men även vanlig svensk racing fick stor plats.

1996 blev det stora rubriker i Sverige när vi fotograferade kommande Saab 9000 i en lagerlokal på Arlanda. Saab gick i taket, deras amerikanske ägare GM hotade med stämning och PeO Kjellström hamnade i häktet för några timmar. Hela saken reddes dock ut och Teknikens Värld friades från alla anklagelser som bland annat inkluderade industrispionage!

I oktober 1997 skapade Teknikens Värld rubriker över hela världen då Mercedes A-klass välte i vårt numera världskända älgtest. Det ledde till att Mercedes fick göra om konstruktion av sin nya småbil och antisladdsystem infördes. I dag är det ju standardutrustning i stort sett på alla nya bilar.

2002 var det premiär för Teknikens Värld på Internet. Då under domänen teknikensvarld.com.

2008 gick vi ut i tv-rutan för andra gången när tre säsonger av Teknikens Värld – Allt Om Bilen sändes.

2009 gick teknikensvarld.se upp som Sveriges största bilnyhetssajt och är i dag den särklassigt största bilsajten i Sverige med upp till 154 000 unika besökare per vecka.

Teknikens Värld är  i dag mer aktivt än någonsin med bilträffar, banmöten, bilauktioner, läsarresor och annat. Dessutom utges fler publikationer. Bland annat den nya succén Klassiska Bilar, mångåriga årsboken Alla Bilar, konsumenttidningar som Köpa Bil och Tjänstebilen men även specialutgåvor om bilmärken som Volvo, Saab och Mercedes.

Tidningen har fostrat i stort sett alla Sveriges mest kända motorjournalister. Namn som Christer Glenning, Åke Borglund, Marianne Sterner, Dag E. Hogsten har florerat.

I dag styrs tidningen av Daniel Frodin som skapat en i stort sett ny redaktion även om gamla rävar som PeO Kjellström, Jonas Borglund och Mikael Stjerna fortfarande figurerar.
Och det är full fart framåt!