Högre laddeffekt ställer högre krav på bostadens huvudsäkring. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Varför så bråttom med laddningen?

Vårt stora elbilstest rör upp frågor om elbilarnas så kallade hemmaladdare. Erik Wedberg ger svar på varför vi tycker som vi tycker.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Hej! Läste elbilstestet i nr 24, 2021 och är litet fundersam över nödvändigheten av snabb hemmaladdning. Det är få som maxar bilens räckvidd på väg hem och direkt de stannat vid sin egen hemmaladdare har behov av att ladda bilen snabbast möjligt för att köra vidare ytterligare en maxräckvidds-sträcka. Det normala är att människor kommer hem på kvällen, stoppar i kontakten och sedan inte använder bilen förrän nästa dag. 

Önskan som framförs av testlaget är att hemmaladdningen ska gå så snabbt som möjligt. Ni tycker att 6,6 kW är för litet och att 11 kW endast är godkänt, vilket jag tolkar som ni tycker att ännu mer laddeffekt är bättre. Detta får två negativa ekonomiska konsekvenser för den elbilsköpare som följer era råd:

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!